VAMPYRER OCH VARULVAR

Oct 15th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Vampyrer och varulvarAv Jan-Öjvind Swahn
Ordalaget 2010

Det här är en volym av det slag jag verkligen tycker om – lärt lattjande om olika arter av folktro.

Kulturhistoria i sin prydno när ämnena berör vampyrer, varulvar och maror och alltsammans berättat muntert kåserande av den gediget kunnige professor emeritus i folkloristik Jan-Öjvind Swahn som är en av Sverige främsta auktoriteter på allt som handlar om de underligheter han valt att beskriva. Swahn har skrivit ett stort antal böcker, varit chefredaktör för Bra Böckers lexikon och har ingått i Nationalencyklopedins vetenskapliga råd.

Så det är nog vetenskap också i detta.

Jan-Öjvind SwahnDe vampyrer, varulvar och maror han berättar om i denna lilla bok (96 sidor med många illustrationer) är övernaturligheter som förekommer i många länder. Han förklarar – åtminstone till del – hur denna folktro uppstått. Dödsbegreppet ligger bakom en hel del. I alla kulturer finns tanken att ”döden inte är en slutpunkt utan snarare ett kommatecken med åtföljande bisats”. Levande döda är något som skrämt folk på alla kontinenter i snart sagt alla tider.

Vampyrer är sådana som övervunnit döden genom att suga i sig de levandes blod. Självklart har denna egenskap hittat vägen från folktro till litteratur och filmtillverkning. Swahn förklarar bakgrunden och berättar om Dracula och Nosferatu (ett grekiskt ord som betyder smittspridare) och andra monster som skrämt människor från boksidor och vita duken. Allt tycks, enligt Swahn, ha börjat med den vackra Lamia som togs som älskarinna av den grekiska guden Zeus, vars svartsjuka hustru Hera tog dem på bar gärning och tvingade den andra kvinnan att döda sina barn och … äta upp dem. På det viset fick Lamia smak för blod och gjorde sådant som senare alla maskulina vampyrer imiterade.

Sverige har i stort sett varit vampyrfritt, men även härifrån har Swahn intressanta saker att förmedla.

En kuriositet som Swahn hittat är att den forne jugoslaviske presidenten Slobodan Miloševic cirka ett år efter sin begravning fick en påle inslagen genom hjärtat för att han inte skulle gå igen som vampyr. Så tron håller i sig ända in i våra dagar.

Varulvar är ett gammalt ord. Ulv är en synonym till varg, ett ord som man inte vågade använda av risk för att då tillkalla det onda djuret. Ordet ulv blev tabu och ersattes med varg som egentligen betyder ”den arge” eller ”den onde”. Var betyder man och varulv är alltså en manvarg. Sverige har haft både manvargar och manbjörnar men sådana typer har varit mer frekventa längre ner i Europa och i gamla svenska besittningar som Livland och Kurland. Man kan känna igen otäckingen på att han har sammanväxta ögonbryn även när han påträffas i människohamn.

Maran är en figur för sig, en typ som far omkring och jäklas med folk som sover. Av det kommer ordet mardröm, brottningstermen flygande mara och den ränsel som beväringar gav just namnet mara.

Förlaget borde skicka den här boken till TV-programmet Mythbusters i USA. De två programledarna gör allt de kan för att knäcka alla slags myter. Det vore roligt att se om de kan slå Jan-Öjvind Swahn på fingrarna.