Sep 17th, 2009 | By | Category: 2009-4, Recension

Omslag till Vålnader i Breslau

Av Marek Krajewski
Widma w miescie Breslau 2005
Översättning av Lisa Mendoza Åsberg
Weyler förlag 2009

I Breslau året efter det första världskrigets slut arbetar en polis vid namn Mock. Han får hand om ett fall där fyra manslik i komprometterande utrustning hittas i närheten av floden. På liken finns en papperslapp med en uppmaning till just honom att erkänna sitt misstag och bekänna sig till tron.

Mock vet inte vad han ska tro, men arbetar vidare med fallet, och blir varse att alla han undersöker eller förhör råka illa ut – antalet mord ökar i samma takt som han arbetar. Mördandet bör alltså ha en koppling till honom, men hur? Mock rör sig i många miljöer: Han bor med sin gamla far, han har åtskilliga kollegor i polisen, möter många brottslingar och har några vänner, och han träffar dessutom gärna kvinnor av tvivelaktig vandel. Vem vill honom ont?

När vi väl får svaret på den frågan, har vi brottat oss igenom en historia som verkligen känns gammaldags – inte bara för att den utspelar sig för nästan hundra år sedan, utan framför allt för att den är omständlig och låter huvudpersonen flänga omkring och ryta sig fram i livet, att den staplar händelser på varandra som det är svårt att se ett sammanhang mellan och för att personteckningen är svag. Författaren lyckas inte göra Mock till en intressant person, lyckas inte gestalta vad han går igenom och hur han känner sig, och på så sätt blir berättelsen lite platt och stolpig. Det är lite Sherlock Holmes utan det dolda och antydda …

Skildringen är dock inte helt ointressant: Här finns lokalfärg, språket är bra och själva boken en njutning att hålla i och läsa – bra tryck, bra papper, bra disposition på sidorna – ett kvalitetsarbete.

KERSTIN WALL

Marek Krajewski. Foto Tomas Paczos

Marek Krajewski. Foto Tomas Paczos