Oct 19th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Valdemarsdag

Av Kim Leine
Valdemarsdag 2008
Översatt av Margareta Järnebrand
Forum 2009

En dokumentärroman om en ensam och desperat man som med berått mod mördar sin hustrus älskare.

Kim Leine har i Valdemarsdag skrivit om sin farfar, i boken heter han Erik Rasmussen, som den 15 juni 1938 slår ihjäl sin rival. Erik har noga planerat allt. Han är väl medveten om konsekvenserna av sin gärning och ska själv gå till polisen och anmäla sig, men det är så vackert väder och han vill först njuta lite till av stämningen i Köpenhamn, för det är Valdemarsdag, nationaldagen i Danmark. Han blir dock igenkänd och gripen i en av Köpenhamns parker. Trots att han tänkt ange sig själv, försöker han komma undan polisen, men han blir upphunnen och fast.

Den här historien är ingen vanlig spänningsroman, eftersom vi redan från början känner till vem mördaren är och hur mordet har utförts. Vi har till och med motivet klart för oss. Läsaren får ta del av Eriks upplevelser under nationaldagen och hans tillbakablickar på barndomen, sjömanslivet och äktenskapet med den depressiva Zenia. Kim Leine lär i en intervju ha sagt att han skriver om den moderne mannens desperation. I sin debutroman Kalak skildrar han sin egen desperation, som drev honom till narkomani; i den här boken farfaderns som gjorde denne till mördare.

Huvudpersonen Erik växte upp i ett otryggt hem. Fadern antingen skrek och domderade eller grät; modern var undfallande. Trots faderns motstånd går han tidigt till sjöss och trivs som sjöman, men i umgänget med människor, i synnerhet kvinnor, har han stora svårigheter. Han saknar empati, håller folk ifrån sig och kan bli våldsam. Detta får inte minst hans hustru erfara redan i början av deras relation. Kim Leine skildrar personerna ingående och neutralt, kommer inte med några pekpinnar och lägger inga värderingar på deras sätt att agera. På flera ställen i boken hittar man beskrivningar ner i minsta detalj, men de blir aldrig störande, bara fascinerande. Ett exempel på detta är skildringen av hur Erik dödar rivalen med ett blylod från ett bornholmsur.

Författaren blandar dokumentärt material med fiktion. Vi får till exempel ta del av förhörsprotokoll och liknade, men man vet inte vilket som är autentiskt och vilket som är påhittat. I sista kapitlet berättar Kim Leine, inte längre i tredje person, utan själv om sin farfar som gammal och om sitt möte med honom.

Den här välskrivna och intressanta boken på ett par hundra sidor är mycket läsvärd.

MONICA LINDSTRÖM

Kim Leine. Foto Morten Holtum