VAJLETT OCH RUT

Mar 25th, 2019 | By | Category: 2019-03 mars, Recension

Omslag till Vajlett och RutAv Karin Alfredsson
Bokfabriken, 2018
ISBN 978-91-76299-06-7, 293 sidor

Karin Alfredsson är född 1953 och arbetar som journalist och författare. Hon har arbetat på tidningar och TV, och hennes författarskap har mycket ägnats åt kvinnors förhållanden. Karin Alfredsson fick Svenska Deckarakademins debutantdiplom 2006 för boken 80 grader från Varmvattnet. Den var den första spänningsromanen i en serie om läkaren Ellen Elg. Den femte boken i serien, Pojken i hiss 54, kom ut 2011 och nominerades till det årets bästa kriminalroman av Svenska Deckarakademin. Alfredsson har totalt skrivit 17 romaner, varav den senaste, Vajlett och Rut, kom ut 2018.

Karin AlfredssonRomanen handlar om kvinnors förhållanden år 1949, och främst om två kvinnor i byn Granträskåsen i Västerbottens inland. Vajlett (inte Violet) är nyinflyttad lärarinna för byns alla elever. Hon känner sig ofta ensam och ägnar mycket tid åt brevskrivning. Det är när hon köper frimärken som hon får kontakt med Rut, som är nyinflyttad postfröken med ansvar även för byns telefonväxel. Rut verkar i början lite barsk och vågar dessutom ha kort hår i denna gudfruktiga by där alla kvinnor ska ha långt hår.

De flesta bybor är pingstvänner och allt som avviker mot normen fördöms. Varken Vajlett eller Rut är pingstvänner eller varmt religiösa, och de försöker diplomatiskt hantera de normer som satts upp – även de som är svårbegripliga. De träffas bakom nerdragen rullgardin och deras känslor växer snabbt i styrka till passion. De mest förbjudna känslorna av dem alla…

Karin Alfredsson har skrivit en vacker relationsroman om Vajlett och Rut. Den är fylld av värme och humor, och med en så mustig detaljskildring av 1950-talets början att man riktigt känner lukten av våta yllebyxor och sura vantar. Det här var tiden när rädslan för polio fanns, och barnförlamningen drabbar också denna lilla by. Karin Alfredsson förmåga att med bilder och dofter återskapa tidsatmosfären och måla personligheterna är imponerande. blir varm i hjärtat när jag läser om de två kvinnorna och jag skulle gärna vilja veta vad som händer sedan. Kan man hoppas på en fortsättning?

En bok att rekommendera!