Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Av Ed McBain
Alice in Jeopardy 2005
Översatt av Mats Blomqvist
B. Wahlströms 2006

287 sidor lättläst och roande i ett tidvis rasande tempo. Ed McBains långa författarliv kunde inte fått ett bättre avslut.

Det här är en strålande underhållningsroman.

Ed McBain gick bort i strupcancer i fjol somras, 78 år gammal. För den stora publiken var han mest känd för sin 55 böcker långa serie om Steve Carella, Meyer Meyer och de andra snutarna i den fiktiva staden Isolas 87:e polisdistrikt. En serie som inspirerade bland annat Sjöwall-Wahlöö, men också TV-serier som Hill Street Blues, och som blev den absoluta grunden för dagens polisromaner.

Ed McBain hette egentligen Evan Hunter, ett namn han tog sig för att bättre assimilera sig i det amerikanska samhället. Han föddes nämligen som Salvatore Lombino. Som Evan Hunter fick han sin första bestseller 1955 med Vänd mig inte ryggen som filmades med Sidney Poitier och Glenn Ford och där den nyfödda rocken fick en huvudroll och Bill Haley and his Comets slog igenom. Evan Hunter skrev också manus till Hitchcocks film Fåglarna, som vi skrämdes av 1969.

Men åter till Vågspel som B. Wahlströms nu valt att ge ut. Tvåbarnsmamman Alice Glendenning har förlorat sin man som försvunnit under en seglats utanför Florida.

Åtta månader senare väntar hon på att livförsäkringen ska falla ut och de omedelbara ekonomiska bekymren vara ur världen.

Istället eskalerar mardrömmen i ett vildsint tempo. Alice blir påkörd, hennes barn kidnappas och allting blir kaos omkring henne. Den lokala polisen och FBI beter sig precis lika taffligt i jakten på kidnapparna. Medan Alice våndas för barnens ovissa öde radar McBain skickligt upp en rad bifigurer, ditlockade av försäkringspengarna, som irriterar Alice och leder läsare och poliser på diverse irrvägar.

Upplösningen är överraskande och bara efter ett par sidors läsning är det svårt att lägga ifrån sig boken. McBains styrka ligger i dialogen och man skrattar ofta högt.

Tanken var att han skulle skriva en serie romaner med en kvinna i huvudrollen. Det blev bara Vågspel och det kan vi bara beklaga.

PER ERIK TELL