Jun 9th, 2017 | By | Category: 2017-06 juni, Recension

Omslag till Vägen mot undergångenAv Jason D. Mark
Into Oblivion: Kharkov to Stalingrad – The Story of Pioneer-Batallion 305, 2013
Översatt av Claes Göran Green
Historiska Media, 2017
ISBN 978-91-7545-456-6, 411 sidor

Efter sexton månaders exercis i Frankrike skickades soldaterna i den tyska 305. Pionjärbataljonen tillsammans med 305. Infanteridivisionen till östfronten. De flesta var lite rädda för vad som komma skulle eftersom många av soldaterna redan kände någon som fallit eller sårats i de hårda striderna mot Röda armén. Jason D. Mark skildrar några av dramats huvudpersoner, löjtnanten och kompanichefen Richard Grimm och hans mannar, och deras resa mot undergången i Stalingrad nio månader senare.

Det är ett icke alltför ovanligt grepp att skildra enskilda soldaterns vedermödor under andra världskriget men här har författaren förutom arkivmaterial hittat en mängd dokument och fotografier i en samling efter en stupad veteran och med dessa som grund har han byggt en detaljerad och spännande (trots att vi vet hur det gick i staden vid floden Volga) berättelse om ett förband som knappast skulle ha gjort avtryck i historien om de hamnar någon annanstans.

En stor del av narrativet är i dagboksform. Det var inget märkvärdigt med den 305. Pionjärbataljonen, den var inget elitförband men deras lidande och död förringas inte av detta. Striderna i Stalingrad, som döptes om till Volgograd men återfick den sovjetiske diktatorns namn ceremoniellt sex dagar per år 2013, skildras mycket expressivt och närgånget liksom bataljerna, bland annat slaget vid Charkov, på vägen dit.

Det är där den svenska boken tar paus men det visade sig att jag tyckte att berättelsen var så intressant att jag införskaffade de engelskspråkiga förlagorna. I Sverige får vi uppföljaren uppföljaren Vägen mot undergången. Del 2: Slaget om Stalingrad först till hösten.

Jason D MarkMarks sätt att berätta är märkvärdigt neutralt. Soldaternas känslor inför det obarmhärtiga ödet var likadant oavsett om de tillhörde de invaderande tyskarna eller de försvarande ryssarna. De många unika bilderna och kartorna ger läsaren möjlighet att se var och hur den bittra kampen pågick. Efter att generalfältmarskalk Friedrich Paulus mot Adolf Hitlers uttryckliga order kapitulerade den 2 februari 1943 blev han och cirka nittio tusen tyska soldater krigsfångar.

Bland dem fanns givetvis även de personer som Mark berättar om och deras öden och upplevelser redogörs det för mot slutet av boken.

Det märks mycket väl att Jason D. Mark är specialiserad på slaget om Stalingrad och kriget på östfronten under andra världskriget. Om just detta har han skrivit flera prisbelönade böcker. Innan dess arbetade han åt Reader’s Digest (Det Bästa) i Australien.

KARL HJELM