Apr 10th, 2015 | By | Category: 2015-04 apr, Recension

Omslag till VäckelseAv Stephen King
Revival, 2014
Översättning Boo Cassel
Albert Bonniers förlag, 2014
ISBN 9789100142742, inbunden, 406 sidor

Stephen King har skrivit en spännande moralitet om människans besatthet av att försöka förstå den största gåtan av alla, döden som drabbar blint och obarmhärtigt, vem som helst och närsomhelst. Bokens jag Jamie berättar om sitt liv genom sina möten med katalysatorn Pastor Jacobs vars obskyra livsverk är berättelsens svarta tråd.

Inledningen är som en behaglig, sommardoftande film från 60-talet någonstans på den amerikanska landsbygden. Jamie är sex år. Den varma atmosfären blandas dock med en gnagande oro. Den nyanlända manliga prästen Pastor Jacobs tar kontakt med pojken Jamie. När Jamies mamma några dagar senare släpper iväg Jamie ensam hem till Pastor Jacobs reflekterar det vuxna berättarjaget Jamie över risken för övergrepp på barn. Detta skapar spänning, även om ingenting sådant händer.

När romanen efter drygt 100 sidor går över till 90-tal och Jamie har blivit över 30 år så får vi veta att han blivit heroinist och missbrukarens problem ges utrymme. Missbruket hamnar så småningom också i bakgrunden och istället utvecklar sig romanen till något helt annat. Vi serveras en vuxensaga om den galne vetenskapsmannen, som med osannolika experiment försöker tränga in i tillvarons innersta sanningar.  Den pendlar i sina stämningslägen mellan Ray Bradburys drömska ödslighet och blixtarna och ovädret i historien om Frankensteins monster. När berättelsen avslutas har vår allra värsta mardröm besannats. Det är bara en aning för svindlande resa som ändå fungerar tack vare Kings skickliga berättande och psykologiskt trovärdiga karaktärsporträtt.

LARS MATTSSON och ÅSA LUNDSTRÖM MATTSSON

Stephen King

Stephen King. Foto Shane Leonard