Jul 26th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Utsökta lik

Av Poppy Z Brite
Exquistite Corpse 1996
Översatt av Felice Maurer
Bokförlaget h:ström – Text & Kultur, 2009

Utsökta lik är läsning för älskare av grovt våld, intimt homosex, kannibalism, människoblodssörplande och knarkdöd i olika yttringar av aids. Genom handlingarnas gång möts två likasinnade seriemördare och det blir blodbad.

De första sidorna läser vem som helst med förtjusning. Språket är ljuvligt; varenda sena som skärs av, varenda kota som knäcks beskrivs synnerligen verbalt njutbart. Efter femtio sidor är man trött. Det blir inte värre, bara mer. Fokus ligger på genitalier och kroppssafter och en njutning av döden som närhet i sängen tills stanken får grannarna att reagera och liket måste slängas. Ny kille luras hem, hans groende förskräckelse blir början på mördarens stigande lust och rus.

Poppy Z Brite

I baksidestexten benämns Brite skräckdrottning. Må så vara. Slabbig, äcklig, vämjelig, ond bråd död eller bögsex på varje sida kan hon variera i det oändliga. Hon hanterar språket urbra. Men spännande är det inte. Personerna känner man inget för. Det olycksaliga ödet att hamna i mördarnas händer berör inte. Beskrivningarna osar, pyser, jäser och det är duktigt påläst om knark, människokroppens hemliga rum, gaysex och romanen är fördömligt målmedveten i sina avgränsningar i ämnet och 233 sidor är absolut nog.

Det är uppkäftigt skrivet. Ämnena är bland de fy-fy-igaste. Författaren Luke (och möjligen Brites alter ego) i romanen är en arvtagare till Rimbauds skit- och blodpassioner. Lukes böcker har antingen hånats eller högaktats av recensenter. Kränkta missräkningar eller neurotiska bifall, som Brite skriver (om Lukes recensioner). Luke gillade det. ”Han hade ingen användning för ett mellanting.” Här läser jag Luke som Brite. Hon koketterar och driver med läsaren, förebygger en likgiltig eller sågning. Brite påstår, genom Luke, rent ut att läsaren av Utsökta lik vänder tillbaka till bloddrypande skildringar av det nyss lästa, stannar kvar där och gottar sig. (Hon tar inte ett nej som svar på det.)

Läs och se hur du gör!

Själv gillar jag den egotrippade tonen men innehållet är inte i min smak. Jag vill ha en själ bakom dåden, ett bättre motiv till masslakt och förnedring än att … han måste göra det. Några korrekturfel stör och ett grammatiskt fel.

HELENA SIGANDER