UTSAGA

Sep 11th, 2009 | By | Category: 2005-4, Recension

Av Ulla Bolinder
Lindelöws bokförlag 2005

Det är inte ovanligt att gränserna mellan fiktion och dokumentär suddas ut. Reportage både i tidningar, böcker och tv maskeras som noveller och romaner, och romaner, inte minst i kriminal- och thrillergenrerna, får utseende som faktaredovisningar. Detta är förstås inte nytt, brevromanen är en gammal modell, och att redovisa en händelse, ett brott, via olika dokument har också använts tidigare (t.ex. Dorothy Sayers och Robert Eustaces Handlingarna i målet). Ed McBain har ju också lagt in dokument, t.ex. polisrapporter och anonyma brev, i sina 87-deckare.

Det är allts inte korrekt när baksidestexten säger att Ulla Bolinder har hittat en egen ovanlig form. Hennes debut som deckarförfattare är en sammanställning av en journalist (som enligt fiktionen tröttnat på kvällstidningarnas fokus på det ytliga och spektakulära). Det är en blandning av några nyhetsartiklar, utskrifter från polisförhör och redigerade intervjuer med många olika personer som gjort av journalisten.

Om detta hade varit ett dokumentärreportage om ett inte ovanligt brott i en tyvärr för vanlig skol- och ungdomsmiljö så hade det varit en lysande framgång. Men nu är det alltså en roman, och den fungerar som deckare, med gåtor, ledtrådar, spår åt olika håll, miljöer och delvis personporträtt. Och för en gångs skull kan man verkligen säga att författaren använt kriminalromanens form för att belysa dagens samhälle – i det avseendet är det väldigt bra. Det känns att Ulla Bolinder verkligen vill något mer än att bara underhålla.

Det jag är tveksam till är formen: hade inte en mer konventionell kostym varit bättre? Om författaren vill ge sig i kast med en ny samhällsfråga i brottsligt sammanhang kan vi kanske få ett svar. Den samvetsömme journalisten kan vara ett medel att få sammanhangen tydliga utan dokumentens hjälp.

LEIF-RUNE STRANDELL