Nov 30th, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till Utflykten till TindariAv Andrea Camilleri
La Gita a Tindari 2000
Översatt av Barbro Andersson
Modernista 2012
ISBN 978-91-86629-52-6, 232 sid

Det dröjde många år innan La Gita a Tindari av den italienske författaren, Andrea Camilleri, kom ut på svenska. Nu finns iallafall Utflykten till Tindari, med kommissarie Montalbano, tillgänglig. Camilleri, född 1925 på Sicilien, har haft stor framgång världen över med sin deckarserie om Montalbano och tilldelats en mängd förnämliga priser. Den excentriske kommissariens öden och äventyr i den tuffa, maffiatäta miljön på Sicilien har även filmats för TV. Fortfarande är den 87-årige författaren i full sving, numera verksam i Rom.

Boken börjar med att Montalbano vaknar i sitt hus på stranden i Marinella. Han hör vågorna och den svaga vinden genom fönstret, men han är noga med att inte öppna ögonen på en gång; gör han det bryter det dåliga humöret ut, som får honom att säga och göra dumheter han sedan ångrar. Någon visslar en melodi han känner igen, en skämtvers de brukade sjunga på polisskolan i Milano: ”Han stack ett finger i sin röv / och med en vissling luften klöv / en överenskommen signal / bland snutarna i stan…”. Det här är Montalbano i ett nötskal! Redan på romanens första sida lär vi känna några av kommissariens olika sidor: den finstämda, den temperamentsfulla och den burleska.

Andrea CamilleriHandlingen utspelar sig på den västra delen av Sicilien, i den lilla staden Vigàta. En ung man hittas mördad på Via Cavour 44 utanför fastigheten där han bor. Ungefär samtidigt har ett äldre par, som bor i samma hus, försvunnit i samband med en resa till Tindari, ett populärt utflyktsmål där man kan bese den antika ruinen. Kommissarien och hans mannar får fullt upp, men ”den döde är död och kan vänta” menar Montalbano och börjar sökandet efter det saknade paret. Kan gamlingarnas försvinnande ha något med mordet att göra? Under utredningens gång tvingas kommissarien möta företrädare för både maffian och kyrkan.

Upplösningen känns väldigt krystad. Men själva historien är inte det väsentliga här. Den tjänar mer som en fond för de träffsäkra personporträtten, skildringen av landskapet och av ett samhälle i sönderfall.

MONICA LINDSTRÖM