UTAN PERSONLIGT ANSVAR

Nov 11th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till Utan personligt ansvarAv Lena Andersson
Natur och Kultur, 2014
ISBN 978-91-27-13996-1, 367 sidor

Andersson fortsätter att berätta om de spelregler, seder och bruk som styr kärleksupplevelsen på olika sätt för män och kvinnor. Enligt henne, som jag tolkar det, handlar det om mannens syn på förhållanden som ett sätt att manipulera och söka makt medan kvinnans förmåga att ge sig hän försätter henne i underläge. Åtminstone tycks det fungera så om kontrahenterna är ”kulturmänniskor”.

Mannen den här gången heter Olof Sten. Det är en skådespelare som vill äta kakan och ändå behålla den. Trots det faller Ester (som vi mötte i Egenmäktigt förfarande där hon träffade den otydlige Hugo Rask som blev lite tydligare när filmaren Roy Andersson seglade fram som honom) pladask och förklarar redan vid andra träffen att hon vill dela sitt liv med honom. Han förklarar att så kan det inte bli – han är gift och har inga planer på att skilja sig. En tydlig markering i ord, inte lika tydlig i hur han beter sig.

Ester kämpar vidare i en relation som enligt Olof inte är en relation (jfr Clinton: jag har inte haft en sexuell relation med den kvinnan), söker stöd men får det knappt alls hos de väninnor hon ideligen ringer. I själva verket varnar de henne.

Självbedrägeriet fortsätter, blir till ett slags 2000-talets sedeskildring, där kvinnan som älskar för mycket blir offer för de män som inte tar sitt personliga ansvar. Det handlar om närkontakt och distans. Men också om vad som kan hända om en part bestämmer sig för att inte ge upp. Ester köper bil för att kunna skjutsa honom till scener runt om i landet och hyr en stuga i Skåne för att få vara nära honom på sommaren – trots att det är då han umgås med hustrun.

Allt berättas matter of fact på ett säkert och beskrivande språk med en lagom dyster underton. Till och med lite ältande, vilket kräver att läsaren är med på noterna.

BARBRO LINDBORG

Lena Andersson