UTAN NÅD – EN RANNSAKNING

Apr 29th, 2019 | By | Category: 2019-04 apr, Recension

Omslag till Utan nådAv Fredrik Virtanen
Gloria Forlag AS, 2019
ISBN 9788293670575, 249 sidor

Det här är en förfärlig bok. Men, missförstå mig rätt. Den är välskriven och lättläst, stilistiskt tilltalande och helt enkelt en mycket bra och underhållande bok. Och fattas bara annat. 48-årige Fredrik Virtanen är en av Sveriges mest kompetenta journalister, efter bland annat 23 år på Aftonbladet och två tidigare böcker. Men innehållet är förfärligt. Omskakande. Frustrerande. Fruktansvärt. Utan nåd – en rannsakning griper tag i mig och jag får i vissa stycken av boken svårt att andas. För utan tvekan är livet för jävligt för Fredrik Virtanen.

Författaren är mycket utlämnande om icke-livet efter det att han i oktober 2017 blev namngiven och uthängd som våldtäktsman i sociala medier. Kort därefter hängde traditionella medier på. Drevet var igång. Livet vändes upp och ner. Allt detta beroende på att Instagramkändisen – som författaren konsekvent kallar den kvinna som han hade en något oklar relation till – i slutet av 2011 anmält honom för en våldtäkt som ska ha inträffat 2006.

Vi får läsa delar av den helt oredigerade fuppen (förundersökningsprotokollet) då hon anmäler händelsen. Vi får också ta del av förhöret med författaren själv. Ärendet avskrevs dock vintern 2012. Brott kunde inte styrkas, ett resultat “av en utförlig och seriöst genomförd polisutredning”, enligt kriminal- och rättsmagasinet Paragraf. Instagramkändisen fortsatte ändå att skriva om detta på sociala medier, till en början utan namns nämnande. Men under metoo-hösten 2017 började hon namnge Fredrik Virtanen som den man som våldtagit henne. Och då var det kört!

Man brukar säga att ju fler kockar, desto sämre soppa. Men, det finns faktiskt en himla massa intressanta ingredienser i just den här otäcka soppan. Våldtäkt. Frikännande. Metoo. Sociala medier. Traditionella medier. Det som fascinerar mig är att ett frikännande från våldtäkt ändå kan leda till att den frikände blir dömd och uthängd i sociala medier. Det vill säga, om den som skriver är tillräckligt känd och har tillräckligt många följare som i sin tur delar åsikterna vidare. Eller som författaren själv skriver i boken: “En hashtag och filterlös kommunikation är de moderna verktygen som ska förflytta skulden från offer till förövare. Inget står i vägen, inget ifrågasätts.”

Lägger man också till att detta inträffade under #metoo 2017, ja då känns det nästan givet att stora traditionella drakar som Svenska Dagbladet, Dagens nyheter och Expressen hakade på. Men var tog pressetiken vägen? Vanliga människor på sociala medier och kanske lite mer ovanliga chefer på traditionella medier hjälpte alla till att krossa Fredrik Virtanen. För till slut fick den gamle krönikören kicken från Aftonbladet. Som det beskrivs, utan någon som helst stöttning från sina chefer.

Fredrik Virtanen erkänner utan omsvep att han inte är världens bästa barn. “Jag visste alltid journalistiska gränser. I privatlivet fanns inga. Det fanns gränslöshet bara. Jag missbrukade och misskötte alla relationer, män som kvinnor, nära och ytliga vänner.” Från upphöjd kolumnist i Aftonbladet till att – efter ett år med drevet som ledde till “arbetsförbud” – på nåder få göra en intervju med Jan Myrdal för Folket i Bild/Kulturfront. Ja, livet är bedrägligt!

Samtidigt som det här är en känslosam bok som på ett läsvärt sätt beskriver ett mediedrev från insidan så är detta även en lärobok i hur medievärlden ser ut idag. Både inom traditionell media och på Facebook, Instagram, Twitter och andra sociala plattformar. Utan nåd – en rannsakning borde i framtiden vara obligatorisk läsning på de flesta journalist- och sociala medier-utbildningar.

PETER OLOFSSON

Fredrik Virtanen

Fredrik Virtanen. Foto May B Langhelle