Feb 5th, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till Utan nådAv Simon Kernick
Relentless 2006
Översatt av Helena Prytz
Bra Böcker 2012
ISBN 978-91-7002-652-2,  335 sid

Engelsmannen Kernick har tidigare kommit ut med fyra kriminalromaner i Sverige, Handel med döden 2008, En bra dag att dö 2008, Mord för mord 2009 och Uppdrag: Mord 2010. Utan nåd är författarens genombrott i Storbritannien och en historia som är fristående från de tidigare utgivna. Hans sätt att berätta en historia har likheter med de manligt drivna handlingar i högt tempo man kan läsa om hos engelske Lee Child och amerikanska spänningsförfattare som Jonathan Hayes och Linwood Barclay. Dessutom får man sig en saftig dos brittisk humor till livs.

Simon KernickI bokens början är John Meron en lyckligt gift man, med en vacker hustru och två barn, som har ett trist jobb. De bor i ett område som kan klassas som övre medelklass. Hans liv förändras plötsligt en helg när han får ett telefonsamtal från en gammal bekant, Jack Calley, som verkar bli mördad medan han skriker Johns adress, tydligen till sina mördare.

I panik skjutsar John sina barn till svärmodern innan han ger sig iväg till universitetet för att varna sin hustru som arbetar där. Hon är inte på jobbet – där finns i stället en maskerad dåre som viftar med kniv och tydligen tagit livet av någon, kanske är hans fru offret … Det ligger i alla fall ett oidentifierat lik i hennes kontorsmodul. Han grips men lyckas prata sig loss och sedan går allting utför.

Originaltiteln Relentless betyder obarmhärtig och det är precis vad denna adrenalinstinna berättelse handlar om. Man bör helst inte stanna upp i läsningen utan flämta sig igenom kriminallitteraturens alla konstgrepp – våldsamma jakter, konspirationer, kidnappningar, förräderier i flera led och en rätt sympatisk kriminalare som är på jakt efter sanningen. Mitt i allt detta en huvudperson som ska försöka förklara det han inte begriper.

Om man är ute efter några timmars lättläst eskapism är det här rätt bok att öppna. Fast det krävs att man inte sätter sig ner och tänker efter när sista sidan är avklarad. Då märker man kanske bristerna som inte ens fartvinden har kunnat blåsa bort.

JAN NYGREN