UTAN EN TRÅD En symaskinshistoria

Jun 11th, 2012 | By | Category: 2012-06 juni, Recension

Omslag till Utan en trådAv Lena Söderblom
Bokförlaget Langenskiöld 2012
ISBN 9 789 197 929287, 176 sid

När teaterfolk ger ut böcker om det liv de levt brukar det bli intressant läsning och Lena Söderbloms självbiografi är inget undantag. Den heter Utan en tråd och beskriver motsatsen – hur hon sytt mycket av sina kläder själv, både till teaterföreställningar och privat bruk. Hon talar om zigzagsöm (bokens underrubriker än En symaskinshistoria och Kåserier om ett liv i zigzag), om över- och undertråd. Övertrådar är vad som syns utåt, alltså det folk fått se av henne i film och på teatern, medan undertrådarna är det mer privata. Det blir inte en alldeles rak story. Ibland trasslar trådarna till sig på ett roande vis.

Man kan säga att Lena Söderblom tidigt kom i kontakt med teatervärlden. Hennes morfar Albin Lindal var ekonomichef vid Stadsteatern i Göteborg, hennes födelsestad, och hon fick ofta följa med henne till jobbet. Men hon hade mer anknytning till showbusiness än så. Hennes far var den i Sverige världsberömde skådespelaren, komikern och sångaren Åke Söderblom (1910–1965) i hans första äktenskap.

Lena SöderblomTydligen inspirerade han, trots dåtidens inställning att barn skulle synas men inte höras, till hennes yrkesval. Hon gick ut scenskolan vid morfars teater 1958 och har sedan dess levt i fru Thalias sällskap på teatrar i Stockholm och Göteborg, film och TV-teater icke att förglömma. Hon blev tidigt intresserad av kläder (inte minst hattar) och sydde mycket tillsammans med väninnan Gunilla Pontén. Sådana förekom i filmen Fröken April (1958, regi Göran Gentele) där hon spelar balettdansös. I Sängkammartjuven (1959, samma regissör) där hon hade Jarl Kulle som motspelare. Fast för senare publik är hon nog mest känd som Gösta Ekmans hustru i sketchfilmerna om herr och fru Papphammar. Men vi som är äldre minns henne också som motspelerska till ärrade cirkushästar som Gunnar Björnstrand, Hjördis Pettersson och Gaby Stenberg.

Dagens ungdom, som i övermått söker sig till skolornas medieprogram, tycks tro att en skådespelare dansar fram på törnefria rosor, bör läsa den här boken. Söderbloms kåserande berättelse om sitt liv visar att det går att leva på yrket, men att det inte alltid är lätt att stå i och ibland utanför rampljuset.

Hon berättar om 70-talets teaterliv där vänstertankar bröt fram och inspirerade till nya sorters pjäser. Det var under denna inspirerande tid hon fann feminismen och förstod att meningen med livet knappast var att gömma sig undan, det gällde i stället att ta plats. Men hon talar också om det svåra: om föräldrar som inte alltid fanns till hands, om kärlek och skilsmässor och andra problem som måste tacklas.

Det är lättläst bok med många bilder och efter att ha läst den finner man att den faktiskt innehåller en tråd – en röd tråd.