May 2nd, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till Ut ur skuggornaAv G. R. Halliday
From the Shadows, 2020
Översättning av Gabriel Setterborg
Modernista, 2020
ISBN 978-91-7893-045-6, inbunden 414 sidor

Ut ur skuggorna är den första bok av G. R. Halliday som översatts till svenska. ”Ett måste för fans av Peter May och Ann Cleeves”, påstår förlaget på omslaget till boken. Vi får väl se, tänker jag. Mays böcker från Yttre Hebriderna är så mycket mer än spänningsdeckare, de är också kulturhistoria. Och kan någon polis mäta sig med Vera Stanhope och Jimmy Perez som utredare av grova brott?

Monica Kennedy heter Hallidays kriminalpolis. Hon är stor och reslig, 190 cm lång och drygt 40 år gammal. Monica är ensamstående och mamma till en fyraårig flicka. Hon flyttade hem till höglandet för fyra år sedan. Hon har arbetat i 18 år som kriminalpolis och kör en Volvo i tjänsten. Monica älskar både sitt jobb och sin dotter, något som ofta kolliderar. På polisstationen i Inverness arbetar förutom Monica också Connor Crawford och Ben Fisher.

Robin Wright, kommer hem sent en kväll och efter att ha bytt några korta ord med sin pappa går han och lägger sig. Dagen därpå hittas han död på en ödslig åker vid Minch, sundet som skiljer skotska höglandets västkust från Yttre Hebriderna. Han har en rad djupa jack över ryggen och överkroppen är framåtlutad som i bön.

Mordet på Robin följs av flera mord på unga pojkar. Monica Kennedy förstår tidigt att man har med en seriemördare att göra. Gamla mord i samma stil upptäcks. Det som är gemensamt för de mördade pojkarna är att de har en sten nedstucken i halsen, en sten från en meteoritsvärm. Vi har att göra med en mördare som är intresserad av astronomi, särskilt meteoriter och av att rituellt mörda unga pojkar. Vem av de många i berättelsen inblandade personerna är en mördare med sådana intressen?

Parallellt med berättelsen om de mördade pojkarna löper berättelsen om socialarbetaren Michael Bach. Han letar efter en försvunnen pojke, Nichol Morgan, som han har som klient och som är försvunnen. Han oroas av att han inte hittar Nichol och misstänker att även han har fallit offer för mördaren.

Här finns skjutglada män från höglandet som inte tvekar att sätta en hagelskur i folk de inte gillar. Connor Crawford skadas så allvarligt att det är fråga om hans överlevnad. Även Monica drabbas, hon får en kniv stucken i sig. Michael Bach får sin fot krossad av en hammare. Han råkar också i slagsmål. Några självmord och några mord iscensatta som självmord spär på upplevelsen av att det är mycket våld i denna historia. Några udda figurer finns med i berättelsen, t ex en sierska från höglandet.

Vem som är mördaren gäckar läsaren ända till slutet. Intrigen hänger hjälpligt ihop, trots mängder av avvikelser och det stora antalet personer i berättelsen. Om man kan hålla personerna i huvudet medan man läser vill säga. Jag hade lite svårt med det. Jag var tvungen att bläddra tillbaka. Och måste en deckare vara över 400 sidor lång? Berättelsen skulle ha vunnit på om författaren skurit i handlingen och dessutom minskat antalet personer. Själva intrigen är bra.

Kan Halliday jämställas med May och Cleeves? Nej, inte om ni frågar mig. De kan känna sig ohotade. Men jag tror ändå att vi får träffa Monica Kennedy, Connor Crawford och Ben Fisher på polisstationen i Inverness flera gånger. Ut ur skuggorna kommer som pocketbok i höst.

BARBRO HEDBERG GARD

GR Halliday

GR Halliday. Foto Chris Stuart