UT KOM VARGARNA

Aug 11th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Ut kom vargarna

Av Jesper Ersgård
Cosy Crime 2009

Efter att ha läst ett flertal alster av våra etablerade deckardrottningar, känns det omväxlande att ta sig an en debutroman, Ut kom vargarna. Jesper Ersgård, fil mag i litteraturvetenskap och filmmanusförfattare, har förlagt en stor del av handlingen i sin thriller till S:t Petersburg. Det passar säkert bra, eftersom vi har hört så mycket om den ryska maffian, den korrupta polisen och den utbredda prostitutionen där, för det är just i den miljön personerna i boken rör sig.

Två poliser, Julia och William, vilka hamnat ute i kylan, får ett riskfyllt uppdrag av SÄPO . De      skall ta sig till S:t Petersburg, leta upp en svensk bankrånare som har flytt dit och, utan stöd i lagen, föra honom tillbaka till Sverige, där han skall gripas av polisen. Väl framme i Ryssland får poliserna det tufft. Det är nämligen fler som är intresserade av bankrånaren, både ryska polisen, som vill ha betalt för sitt ”beskydd” och bankrånarens kumpaner, som vill ha sin del av bytet från bankrånet. I jakten på bankrånaren får man besöka de mest skiftande inrättningar, allt ifrån en sjaskig bakgatsbar till den lyxigaste bordellen.

Jesper Ersgård

Det hela utvecklar sig till en ytterst våldsam historia. Författaren är mycket generös då det gäller antalet mord och mängden blod. Språket är rakt och enkelt och passar perfekt till den råa handlingen, som hela tiden förs framåt i bra tempo. Personskildringen är ungefär som den brukar var i den här typen av böcker. Skurkarna är fula och grymma och den kvinnliga polisen, Julia, har sex appeal och tjusar både onda och goda. William, däremot, har ett frånstötande yttre efter en mycket svår misshandel och är kärv och svåråtkomlig, men han varken röker eller nyttjar alkohol.

Som motvikt till allt våld i boken finns partier där ömhet och kärlek skildras på ett fint sätt. Man kan också hitta en del komiska inslag, som t ex i beskrivningen av utseendet på en av skurkarna. Han liknar på pricken finansminister Anders Borg.

Den här boken är mycket spännande, har ett överraskande slut och kan rekommenderas.

MONICA LINDSTRÖM