URBAN SAFARI 2 12 nya storstäder

May 12th, 2013 | By | Category: 2013-05 maj, Recension

Omslag till Urban Safari 2Av Bobo Karlsson
Norstedts 2013
ISBN 978-91-1-303956-5, 403 sid

På sitt sedvanligt mångordiga och rätt egocentriska sätt dissekerar resejournalisten Bobo Karlsson ett dussin städer (Barcelona, Hamburg, Las Vegas, Lissabon, Madrid, Marrakech, Mexico City, Miami, New Orleans, Paris, San Francisco och Tanger) i andra delen av bokserien Urban Safari. Han äter sig igenom guldkrogar och syltor till sista kalori, dricker till promillegränsen på pubar och barer och söker efter städernas eteriska och politiska själ i sina grundliga, personliga beskrivningar av sina upplevelser.

Han ger tips om stadsdelar, matställen och vattenhål både nattetid och på dagen.  Jag har inte besökt alla de platser som denne globetrotter bestämt sig för att skildra, men en del av texterna har fått mig att önska mig dit, trots att min reslust numera är rätt begränsad. Vissa ställen har jag emellertid hamnat i och Karlssons redogörelse för dem har bitvis fått mig att höja på åtminstone ett ögonbryn. Hans slutsatser om exempelvis Barcelona sammanfaller bara till viss del med mina egna. Jag har till exempel inte uppfattat staden som så skrytsam som Karlsson beskriver den, däremot tycker jag att han har rätt i att den bubblar av energi och att den gärna pekar på motsättningarna till resten av Spanien.

Bobo KarlssonMen det är lätt att förföras av författarens nyfikna sätt att leta sig till originella krogar, skumma nattklubbar och sunkiga, men genuina barer.

Den stad av de tolv som beskrivs som lockat mig till grundligast läsning är New Orleans, en metropol jag aldrig besökt annat än i böcker, musikbiografier och via film. Och naturligtvis otaliga reportage efter katastrofen Katrina. Karlsson inleder med ingressen: ”Det finns en seglivad bild av New Orleans som den fattigaste, mest korrupta, mest eftersatta staden i hela USA, nästan som om staden var en egen liten bananrepublik inom landet”.  Sedan ägnar han 29 sidor åt att både motsäga och konservera den bilden. Fascinerande.

Den här typen av litteratur brukar inte tas upp i Dast men jag ville gärna läsa denna del 2 efter att ha begrundat recensioner av nummer 1. Tidningen Kulturen menade att den boken, vid sidan av att ha ett roligt och kåserande språk, var tjatig och mest innehöll självcentrerat dravel. Men konklusionen blir ändå att det är en bok som skribenten hatar att älska för att den är lysande, spännande och högst personlig. En sådan text lockar en nyfiken människa till att skaffa en egen åsikt. Dagens Nyheter å sin sida kallar författare Karlsson för ”Sveriges bästa urbanista”. Det låter fint, men googlar man ordet hamnar man bara på sajter om tidningar och klockor(!). Nå, Karlsson beröms för sin vilja till nattsudd och en passion för att beskriva sådant.

Båda bladen tycks ha rätt. Stadsflanören Bobo Karlsson ser ut att anamma den urgamla slagdängans refräng om att hans hem är där han hänger hatten. Och man kan avundas hans förmåga att stringent sammanfatta de olika städernas problem och ge förslag på lösningar.

Bruno Ehrs bilder illusterar en del av de städer Karlsson beskriver. Tyvärr förstörs synintrycken av att bilder över uppslag delvis hamnar i bunten och på detta sätt kapas på mitten.

Taggar: ,