UR MIN SKOTTVINKEL

Sep 11th, 2009 | By | Category: 2005-4, Recension

Av Kjell E. Genberg
Förlags AB Gondolin 2005

Om man läser något av Kjell E Genberg är det lätt att känna med vilken entusiasm och glädje han arbetat fram boken. När jag nu har läst hans memoarer har min fascination för denne lille man ökat enormt. Ända sedan barnsben har han haft myror i byxorna och en eld inom sig som flammande drivit honom vidare, bort, till nästa projekt. Med en iver och en inre glöd har han skrivit vad helst man begärt av honom. Inte trodde han att han skulle bli författare, faktiskt titulerar han sig än idag efter uppåt tre hundra böcker – inte som författare på sitt visitkort…

Kritikerna risade honom, naturligtvis. Han hade ju börjat med att skriva pornografiska noveller och fortsatte med Ben Hogan. Vem kan med sitt anseende i behåll rosa en sådan s.k. författare? Dock rosades han när han skrev sina polisromaner under pseudonym, något jag tycker säger rätt mycket om kritikerkåren och på vilket irriterande sätt man i stället för att recensera det litterära alstret siktar in sig på författaren. Kanske borde recensionerna i rättvisans namn från och med nu göras med författarens namn borttaget?

Memoarboken är skriven med ett befriande och ibland nästan generande öppet språk. Med glimten i ögat berättas även livets motgångar. Rakt på och utan krusiduller och märkvärdiga omskrivningar får vi följa författaren genom livet. Och vilket liv! Inte en lugn stund. Med fickorna fulla av mylla, glimten i ögat, ett ärligt och öppet utseende, en smittande entusiasm och en sällan skådad kärlek till det skrivna ordet samt med en drivkraft man inte kan annat än avundas har Kjell E Genberg tagit sig från projekt till projekt. Han skriver att han inte tar sig själv på så stort allvar och kanske är detta hemligheten bakom allt. Livet är till för att levas, oskrivna blad är till för att fyllas med text, omgivningarna är fulla av berättelser som bara väntar på att ”laddas ner” av denne lille gigant och hans penna.

ANNICA LOONG