UPPSTÅNDELSEN

Jul 10th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till UppståndelsenAv Dan Buthler och Dag Öhrlund
Lind & Co, 2017
ISBN

Ett av de mer originella projekten i svensk prosa är böckerna om Christopher Silfverbielke, mannen som kysser och slår ihjäl med samma brist på själ. Det har hunnit bli åtta romaner där huvudpersonen går fram som en asocial slåttermaskin över jordklotet. Hur många som dödats för att de kränkt honom, stått i vägen för sex och pengar eller försökt stoppa framfarten är oklart.

I den senaste romanen hankar sig den landsflyktige storsvindlaren fram som gigolo i Pattaya sedan hans europeiska mångmiljonkonton spärrats. Han uppvaktar en rik äldre amerikanska samtidigt som han börjar planera hur det kommande arvet ska användas sedan han gift sig med damen och tagit livet av henne. Kokainslingorna betas av med samma iver som drinkarna och samlagen medan världen tycks rulla Silfverbielkes väg. Några oväntade hinder dyker ändå upp och måste forceras, med fler döda till följd.

Buthler och Öhrlund kallar genomgående sin huvudperson för psykopat och skissar en förnedrande upplevelse under uppväxten som möjlig anledning till de senare urspårningarna. Jag vet inte om det är så lyckat. I eget universum rör sig Silfverbielke bortom förståelse och förklaring, en pikareskgestalt på äventyr i den ohämmade egotrippens vildmark.

Berättelsen drivs framåt av författarnas (och läsarens) förtjusning i den hämningslöse massmördarens bedrifter. Spännande blir det egentligen aldrig; Silfverbielke tar ju ändå bara livet av alla som kommer honom förnär eller vars död han kan tjäna något på. Fascinationen bygger på att vi får komma nära en person som är beredd att förverkliga varje mordisk dagdröm eller simpel impuls att hämnas en oförrätt med maximal styrka. På det sättet kan Siflverbielke kännas plågsamt bekant även för den som har sina sociala och känslomässiga spärrar någorlunda på plats.

Frågan är bara när författarna låter honom möta en kvinnlig jämlike. Nu är det mest bara en groteskt förstorad grabbighet som får vara alibi för all sexism och alla skändade kvinnokroppar (och ett par mord på homosexuella män).

PÄR ALEXANDERSSON

Dan Buthler och Dag Öhrlund.

Dan Buthler och Dag Öhrlund. Foto Knut Koivisto