Apr 16th, 2015 | By | Category: 2015-04 apr, Recension

Omslag till Upplaga nollAv Umberto Eco
Numero Zero, 2015
Översatt av Barbro Andersson
Brombergs, 2015
ISBN 978-01-7337-650-1, 218 sidor

I en med Umberto Ecos mått tunn roman satiriserar författaren över det Italien som politiskt förändrades under bungabungachefen Silvio Berlusconi. Romanen utspelar sig 1992, två år innan Berlusconi fick regeringsmakten, och handlar om hur en skum typ vid namn Vimercate, även kallad Kommendören, vill skaffa sig mer inflytande än han redan har genom att starta tidningen I morgon i Milano. Han äger tidigare en hotellrörelse och en del lokala TV-stationer som sände program ”för vanligt folk”. Meningen är att tidningen ska ha samma inriktning. Här är likheten med Berlusconi påfallande. Herr Berlusconi drev också TV-bolag och kallades Kavaljeren.

Titeln Upplaga noll kommer av att ägaren aldrig tänkt att tidningen ska komma ut, men det vet inte Colonna, en medelmåttig översättare och kulturskribent, när han anställs som konsult för tidningen med löfte om bra betalt. På redaktionen, där man på heltid sysslar med att göra dummies (skisser på hur tidningen ska komma att se ut), umgås Colonna med verkligt vridna typer, skvallriga cyniker som menar att man aldrig nog kan underskatta läsarna. I samtalen dem emellan är Eco i sitt mest avslöjande esse. Och rolig!

Visserligen begriper Colona till sist vad det rör sig om – utpressning är ett motiv. Det är inte bra att fatta saker. Då måste man kanske gömma sig.

När en av reportrarna, Braggadocio, börjar undersöka vad som egentligen hände när den fascistiske diktatorn Benito Mussolini lynchades i slutet av andra världskriget hittar han uppgifter om att hela den historien var en gigantisk bluff och synandet av detta leder till spår mot påvemord, dolda högerorganisationer och annat skumrask. Sånt är inte till för att avslöjas och följaktligen mördas Braggadocio. The plot thickens.

Det är en bok om oheliga allianser, dolda sanningar, smutskastning och fabricerade nyheter, maffian och säkerhetstjänster. Umberto Eco fabulerar sin fram till sin italienska sanning genom att överdriva intill burleskens gräns.

Umberto Eco

Umberto Eco. Foto Ulla Montan