Oct 9th, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till UnderkastelseAv Michel Houllebecq
Soumission, 2015
Översatt av Kristoffer Leandoer
Albert Bonniers Förlag, 2015
ISBN 978-91-0-015385-4, 269 sidor

Houellebecq, som tidigare har ställts inför domstol, men inte fällts, för rasistiska och islamofoba uttalanden berättar i denna sin sjätte bok om hur Muslimska brödraskapet vinner det franska presidentvalet 2022, men det var nära att Nationella fronten vann på upploppet. Litteraturläraren François anpassar sig pö om pö till de nya politiska signalerna. Det är en dystopisk berättelse där västvärldens närmast religionsfria tänkesätt kolliderar med islam. Ett inbördeskrig verkar hotande nära. Extrema motståndare till Muhammeds läror attackerar moskéer och det som känns lite extra läbbigt är att boken kom ut på franska samma dag som satirtidningen Charlie Hebdo attackerades med ett blodbad som följd.

Följden av regimskiftet blir att högerpartier i stället för att göra motstånd mot brödraskapet och dess till synes moderne ledare Mohammed ben Abbes söker samarbete, vilket leder till pressens och journalisternas kollaps inför den nya situationen. Ingen vill ställa kritiska frågor till Abbes. Gör man det kan man ju bli beskylld för att vara rasist, en tanke importerad från Skandinavien.

Men boken innehåller mer än politik. Väder och vind penetreras liksom romantik, snabbmat, konst, turism, kvinnlig rösträtt och lyxprostituerade – allt serverat med ett glatt humör som står i kontrast mot det glåmiga som beskrivs.

Egentligen tycks inte hotet från islam (eller vilken religion som helst) eller ens rasism vara det som intresserar författaren. Kvinnor är trevligare, men de ska kanske inte bära burka för att uppfattas som attraktiva.

Michel Houellebecq föddes 1958 och har som författare varit föremål för rykten om skandaler i sin närhet. Men han belönades också med Goncourtpriset 2010.

Michel Houllebecq

Michel Houllebecq. Foto Philippe Matsas