Sep 9th, 2014 | By | Category: 2014-09 sept, Recension

Omslag till Under stjärnanAv Paul Stanley och Tim Mohr
Face the music: A life exposed, 2014
Översatt av Carl Linneaus
Bokfabriken, 2014
ISBN 978-91-87301-63-6,  481 sid

Paul Stanley är en udda fågel inom sitt gebit – hårdrock – genom att vara en av få som lyckats undvika branschens värsta fallgropar. Han har aldrig fastnat i drogträsket, är inte alltför förtjust i alkohol och det kanske allra mest märkliga av allt: ingen manager har någonsin blåst honom. Det enda man kan beskylla honom för är att han varit i övermått intresserad av att lägra kvinnor.

Paul StanleyHan har varit det legendariska rockbandet Kiss styrman genom fyrtio år, från begynnelsen på New Yorks småklubbar till nutidens närmast osannolika framgångar på världens stora arenor. Hans valspråk har alltid varit ”Om det känns bra ska du göra det” och så har det fortsatt. När man kom på att måla ansiktena intill oigenkännlighet och sätta höga platåskor på fötterna kändes det bra och när bandet under sitt namn Kiss slog igenom så att alla medlemmarna kunde garva ända fram till banken, kändes det också bra. Fast det krävdes ju hårt arbete att nå dit och inte bara det. Stanley hade hårda nypor när det behövdes och har skaffat sig ett rykte om att inte lägga fingrarna emellan om så krävs, allt enligt talesättet att man måste knäcka några ägg för att kunna laga en omelett.

I biografin hävdar han dock att han ofta blivit missförstådd.  Men han tillstår gärna att han hållit bandet i strama tyglar och på så sätt styrt deras både ojämna och framgångsrika karriär, detta och han låtskrivande och kvalitetsdrivna producentskap.

Han har tidigare ansetts tillknäppt men i sin biografi öppnar han sig, berättar om uppväxten i en dysfunktionell familj, om det medfödda handikappet att bara ha ett öra samt viss dövhet och en evig känsla av utanförskap och ensamhet. Kanske är det medförfattaren Tim Mohr (bilden th) som fått huvudpersonen att förstå att ärlighet är något som appellerar till läsare. Det har, hur som helst, blivit en riktigt intressant mix av hans yrkes- och privatliv.

KJELL E, GENBERG