UNDER LEJONETS BLICK

Sep 15th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Under lejonets blickAv Maaza Mengiste
Beneath the Lion’s Gaze 2010
Översatt av Ylva Spångberg
Forum 2010

Kejsaren Haile Selassie av Etiopien, kallad både Lejonet av Juda och Guds utvalde störtades i en militärkupp 1974 och efterträddes av sin son Amha Selassie. Efter endast ett år avskaffades kejsardömet och numera lever Haile Selassie kvar som ny gudom för rastafarirörelsen i Jamaica.

Det är om tiden kring militärkuppen som Maaza Mengistes debutroman Under lejonets blick utspelar sig. Då hade kejsaren regerat sex decennier, med avbrott för den italienska invasionen då han båtledes flydde till England och tillbringade krigsåren i den vackra och lugna staden Bath.

Kuppen framkallar både skräck och förväntan hos befolkningen. Läkaren Hailu bor i den rikare delen av Addis Abeba med familjen. Han har två söner, den äldre som är lika försiktig som fadern och den yngre som engagerar sig i motståndsrörelsen. En dag hamnar en patient på Hailus operationsbord och saker inträffar som tvingar läkaren att, mer eller mindre mot sin vilja, ta politisk ställning.

Mengiste har skrivit en dramatisk historia om en tid som ställer allt på huvudet för de flesta människor i Etiopen. Vid sidan av det familjedrama som läkaren får uppleva berättar hon också om den 82-årige kejsarens isolerade tillvaro fram till dess han mördades. Här skiftar författaren synvinkel och beskriver livet under Derg, det marxistiska styre, som blev alltmer blodigt och diktatoriskt.

Det är en gripande berättelse som framförs på ett emellanåt poetiskt språk. Läkarfamiljen står i centrum. Eftersom Mengiste har ett ärende tar detta emellanåt över. Personerna blir emellanåt alltför betydelsefulla för intrigen för att man riktigt skall tro helhjärtat på att de är av kött och blod. Men det är en parentetisk iakttagelse. Den nu New York-bosatta författaren har åstadkommit en viktig roman om en omvälvande afrikansk politisk händelse.

BARBRO LINDBORG

Maaza Mengiste. Foto Miriam Berkley

Maaza Mengiste. Foto Miriam Berkley