UKRAïNA I HISTORIEN Från äldsta tid till 2015

May 11th, 2015 | By | Category: 2015-05 maj, Recension

Omslag till UkraïnaAv Peter Johnsson
Carlssons, 2015
ISBN 978-91-7331-679-8, 444 sidor

”Detta är en bok om dagens Ukraina. Därför handlar den till stor del om landets historia”, är de första raderna i författarens förord.
Men inte enbart om historia utan också om de myter som snart sagt varje land omhuldar, det som inte är enbart påhittat om en nation utan innehåller en halt av sanning och därför är en drivkraft. Ukraina är ett stort europeiskt land och de dramatiska händelser som inträffade där från 2014 och framåt är svåra att förstå utan att känna till landets historia och de myter som är förknippade både med landet och dess stora granne Ryssland. Under Andra världskriget skövlades Ukraina (som i titeln stavas Ukraïna och får sin förklaring i boken) av Tyskland och Sovjetunionen, båda styrda av hårdföra diktatorer. Nu är Ryssland i farten igen och har annekterat Krym (Krim) och har soldater i nationens östra delar.

Peter JohnssonDet är alltså ett land med en blodig historia, van vid invasioner av både handelsmän och härar. Peter Johnsson utreder grundligt de flesta tidsströmningar som format Ukrainas minst sagt brokiga tid från svenska vikingars intåg (som kom rätt sent i historien, trots allt) och vidare fram till händelserna som startade på torget i Kiev som kallas Majdan.

Nästan varje dag får vi i medierna höra, se och läsa något om Ukraina och därför är denna bok, det första svenskspråkiga historiografiska verk som riktar sig till en bred publik, ett viktigt upplysningsmedium för alla som vill förstå något av dagens händelser.

Ukraina har inte varit självständigt så länge, det var först 1991 i samband med Sovjetunionens upplösning som det blev fritt från det Ryssland i vars skugga det existerat i hundratals år och denna skugga har hindrat folken i Europa att lära känna landet.

Peter Johnsson är svensk journalist som sedan början av 1980-talet varit bosatt och verksam i polska Warszawa. Han är specialiserad på Polen och det gamla Östeuropa. Han har gett ut böcker om Polens historia och om Stalins mord i Katyn (som erhöll det svenska Polonica-priset 2010) och lär nu arbeta med en större bok om Sovjetimperiets upplösning. Likt hans tidigare böcker är Ukraïna i historien grundligt underbyggd och han hymlar inte med sin skepsis mot Putin.