Jul 24th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Ugglan dödar bara om nattenAv Samuel Bjørk [pseudonym för Frode Sander Øien]
Uglen, 2015
Översatt av Helena Sjöstrand Svenn och Gösta Svenn
Wahlström & Widstrand, 2016
ISBN 978-91-46-23081-6, 430 sidor

2014 kom den norske författaren Bjørks bok Det hänger en ängel ensam i skogen ut på svenska. Även denna roman håller sig delvis inne bland träden och även här är Oslopoliserna Mia Krüger, Holger Munch med kolleger de som ska utreda ett rysligt brott.

Prologen är intressant, smått gripande. På en bädd av fågelfjädrar i ett pentagram och inringad av ljus ligger en död 17-årig perukförsedd flicka i skogen, tydligt mördad och tydligt offer för något slags ritual, något som gör utredarna något konfysa. Särskilt svårt känns det för den lite labila Mia Krüger som nyligen förlorat sin syster och självmedicinerar med sprit och går på piller.

Samuel BjørkAlla tycks krisa. Holger Munch saknar sin fru som han skilt sig ifrån och funderar över dottern Miriam som är nostalgisk över sin förlorade ungdom och politiska tro. Inte blir det bättre av att hon träffar en ny man som definitivt är störd. Det är mycket nu, sa Stefan Sauk lite då och då i satirprogrammet Lorry på 90-talet och ändå var inte denna bok utgiven då.

Nå, polisens efterforskningar leder till en institution för vanvårdade barn, vidare till ockulta sekter, det mörka internet (en anonym hacker tipsar dem om en makaber film han hittat på nätet) och till en gammal historia om två barn som förskjuts av sonen till Sandefjords rikaste skeppsredare efter en arvshistoria.

Det är mycket som känns sjukt i den här historien: sjuka människor gör sjuka saker. Det kan förstås godtas i en roman, till och med att det beskrivs med slitna fraser. Här finns trots allt ett driv som gör att man vill fortsätta läsningen av denna hantverksmässigt välsnickrade men inte alltid så trovärdiga – vad gör det, förresten? – och rätt pratiga rövarhistoria.

Samuel Bjørk är pseudonym för den norske författaren och musikern Frode Sander Øien som tidigare skrivit två romaner i eget namn, Fantastiske Pepsi Love (2001) och Speed till frokost (2009). Han har, skrivit fem pjäser och haft utställningar på ett flertal konstgallerier. 2014 utkom hans spänningsroman Det hänger en ängel ensam i skogen på svenska. Som musiker har han släppt sex album.

KARL HJELM