UDDA VERKLIGHET

Sep 19th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Udda verklighetAv Nene Ormes
Styxx Fantasy 2010

Fantasy är en speciell genre där mystik, onaturliga händelser och spänning måste hålla berättelsen vid liv. Det krävs även några riktiga skurkar samt en oskyldig kvinna som hjältinna. Det här är en bok som man kallar för ”Urban Fantasy” – en spännande historia med Malmö i centrum. Staden blir extra krydda i berättelsen med sina torg, kanaler och gränder. ”Vi stod på en balkong och såg ut över de gamla delarna av Malmö med kanalen som glittrade mellan några av husen och ljusen från banvallen som en slingrande eldstorm en bit bort.”

Nene OrmesUdda är en enkel tjej som drömmer. I sina drömmar besöker hon parallella verkligheter och ser saker som hon upplever som hallucinationer. Å ena sidan finns den klassiska fantasy-tråden. Hon drömmer om en brunn, ett mystiskt hål i verkligheten där det finns ett annat Malmö. Magi och mörka krafter härjar i den staden. Det finns märkliga varelser, så kallade hamnskiftare, samt magiska lotsar. Där finns lömska glupska väsen som tömmer och suger ut människor på deras minnen.

Å andra sidan ett tema om vänskap och längtan, där Udda försöker rädda sin vän undan Malmös faror. Är det vänskap eller är det en förälskelse? Faror som vi tror är inbillade men visas sig vara högst påtagliga. Är Uddas drömmar sanna? Är hon allt annat än en vanlig tjej och har hon magiska krafter?

Farorna är Udda och hennes vänner i hack i häl hela tiden. Udda och hennes kumpaner flyr genom staden, de blir angripna, utsatta för bedrägeri och brott. De går i fällor många gånger för att på nytt fly. Under flykten träffar de varelser vilkas identiteter skiftar och varje ny bekantskap kan visa sig vara en värre fiende än alla dem andra de träffade tidigare.

En härlig debutroman. Det är en jakt på liv och död, det är en spännande stadsskildring. Nenes prosa ”river genom tyg och kött” som vassa klor. Ett extra plus för bokens grafiska utformning. Eloge till Styxx Fantasy förlaget och deras formgivare Anna Henriksson. Svärtan i kombination med den blodröda färgen och örnarna på omslaget höjer läslusten. Roligt med en väl matchande bild på Nene Ormes. En bok att rekommendera och en författare att bevaka.

ANDRÉ LOUTCHKO