TYSTNADENS GÅTA

Jul 25th, 2012 | By | Category: 2012-07 juli, Recension

Omslag till Tystnadens gåtaAv Steve Hamilton
The Lock Artist 2010
Översatt av Boel Unnerstad
Ekholm & Tegebjer 2012
ISBN 978-91-86048-27-3, 339 sid

Detta är en bok var framåtrörelse drivs med av dess personer än av själva handlingen. Huvudpersonen Michael har varit stum sedan åttaårsåldern på grund av en traumatisk upplevelse. Han kom att kallas mirakelpojken, pojkundret och en hel del annat sedan han av en slump upptäckte att han var en mästare att öppna lås. Hans psykiska låsning har visserligen lättat, men han kan fortfarande inte tala.

När berättelsen börjar sitter ”Låstrollaren” i ett högsäkerhetsfängelse sedan år tillbaka och man håller ögonen på honom eftersom inget lås är säkert i hans närvaro. Trots sin ungdom är han känd under många identiteter och i boken är han trots sitt handikapp historiens berättare,

Steve HamiltonDe kunskaper han skaffat sig om lås intresserade affärsmannen Norman Marsh vars dotter Amelia är den enda person som kan kommunicera ordlöst med Michael – via teckningar. Men Norman är allierad med maffian och exploaterar den stumme pojken genom att koppla ihop honom med Mellanvästerns bäste kassaskåpsknäckare, en man som kallas Spöket och som börjar se sämre och därför behöver en lärling.

Han är tvungen att göra som de säger eftersom uppdragsgivaren har fullständig kontroll över Amelia.

Det är en skickligt konstruerad memoar om en skicklig men skrämd pojke, om skräck och ånger, utanförskap och känslosamhet. Det är beundransvärt att se hur författaren lyckas göra en pojke som bara kan berätta saker inuti huvudet till bokens berättare.

Michael drivs allt längre ner i kriminalitet, vill bort från den men vet till att börja med inte hur det ska gå till. Så småningom lyckas han kläcka en plan, betydligt mer intrikat än någonsin de som beskrivs i Jönssonligan. Och fortsättningen, där han ska öppna det svåraste låset av alla, har blivit en bladvändare av rang. Ibland måste man andas in och gå tillbaka ett par sidor för att se om man läst rätt och för att kolla om man i hastigheten missat någon dold ledtråd.

Mitt i alltsammans hittar man en tonårsromans som inte känns påklistrad i en resa som inte är alldeles linjär.

Jag har all förståelse för att Tystnadens gåta belönats med både Edgar och Alex Awards liksom det prestigefyllda engelska Daggerpriset.

Ska jag hänga upp mig på någonting är det möjligen att den svenska utgåvan – trots att den redan är tung – kunde ha fått bli ett anta sidor längre och därmed fått större stil. Jag tror nämligen att även äldre människor som i likhet med Spöket fått sämre syn skulle ha stort nöje av att läsa boken utan att behöva kisa.

KARL HJELM

TYSTNADENS GÅTA

Av Steve Hamilton

The Lock Artist 2010

Översatt av Boel Unnerstad

Ekholm & Tegebjer 2012

ISBN 978-91-86048-27-3, 339 sid

Detta är en bok var framåtrörelse drivs med av dess personer än av själva handlingen. Huvudpersonen Michael har varit stum sedan åttaårsåldern på grund av en traumatisk upplevelse. Han kom att kallas mirakelpojken, pojkundret och en hel del annat sedan han av en slump upptäckte att han var en mästare att öppna lås. Hans psykiska låsning har visserligen lättat, men han kan fortfarande inte tala.

När berättelsen börjar sitter ”Låstrollaren” i ett högsäkerhetsfängelse sedan år tillbaka och man håller ögonen på honom eftersom inget lås är säkert i hans närvaro. Trots sin ungdom är han känd under många identiteter och i boken är han trots sitt handikapp historiens berättare,

De kunskaper han skaffat sig om lås intresserade affärsmannen Norman Marsh vars dotter Amelia är den enda person som kan kommunicera ordlöst med Michael – via teckningar. Men Norman är allierad med maffian och exploaterar den stumme pojken genom att koppla ihop honom med Mellanvästerns bäste kassaskåpsknäckare, en man som kallas Spöket och som börjar se sämre och därför behöver en lärling.

Han är tvungen att göra som de säger eftersom uppdragsgivaren har fullständig kontroll över Amelia.

Det är en skickligt konstruerad memoar om en skicklig men skrämd pojke, om skräck och ånger, utanförskap och känslosamhet. Det är beundransvärt att se hur författaren lyckas göra en pojke som bara kan berätta saker inuti huvudet till bokens berättare.


Michael drivs allt längre ner i kriminalitet, vill bort från den men vet till att börja med inte hur det ska gå till. Så småningom lyckas han kläcka en plan, betydligt mer intrikat än någonsin de som beskrivs i Jönssonligan. Och fortsättningen, där han ska öppna det svåraste låset av alla, har blivit en bladvändare av rang. Ibland måste man andas in och gå tillbaka ett par sidor för att se om man läst rätt och för att kolla om man i hastigheten missat någon dold ledtråd.


Mitt i alltsammans hittar man en tonårsromans som inte känns påklistrad i en resa som inte är alldeles linjär.

Jag har all förståelse för att Tystnadens gåta belönats med både Edgar och Alex Awards liksom det prestigefyllda engelska Daggerpriset.


Ska jag hänga upp mig på någonting är det möjligen att den svenska utgåvan – trots att den redan är tung – kunde ha fått bli ett anta sidor längre och därmed fått större stil. Jag tror nämligen att även äldre människor som i likhet med Spöket fått sämre syn skulle ha stort nöje av att läsa boken utan att behöva kisa.

KARL HJELM

Taggar: , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22