Oct 31st, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till Tyrannens barnAv Anne-Christine Riebnitzsky
Forbandede yngel, 2013
Översatt av Lars Ahlström
Massolit förlag, 2015
ISBN 978-91-87783-66-1, 347 sidor

Officeren och författaren Anne-Christine Riebnitzsky (född 1974) fick storslam med Tyrannens barn i Danmark efter att tidigare ha kommit ut med två böcker, den prisnominerade fackboken Kvindernes krig som handlar om hennes upplevelser som dansk soldat i Afghanistan och den prisbelönade romanen Den stjålne vej. Dessa två böcker gick bra men Tyrannens barn gick ännu bättre, belönades med bokhandlarpriset De Gyldne Laurbaer och utsågs av tidningen Politiken till årets roman 2013.

Huvudpersonen Lisa fick under utbildningen till förhörstekniken i uppdrag att genomföra ett mycket hårt förhör, något hon klarade med glans eftersom hon ända sedan barndomen lärt sig allt om hur man bryter ner andra människor.

Anne-Christine RiebnitzskyMycket i handlingen är våldsamt och man upplever allt genom Lisas ögon – stridsscener i Afghanistan, fallskärmsolyckor som orsakar känslotrauman eftersom fästmannen omkom och brodern blev av med benen. Ändå känner hos sig hemma inom krigsmakten eftersom där finns klara regler, regler som hon kan förstå.

I bokens inledning sitter Lisa i ett flygplan tillsammans med militärläkaren Andreas som har permission medan hon ska hem till Köpenhamn där hennes lillasyster Maria ligger på intensiven efter ett självmordsförsök. Det är en lång resa och under den berättar Lisa sitt livs historia för läkaren där författaren korsklipper effektivt berättelsen mellan nutid och den dåtid på den ensliga bondgården där uppväxten präglades av skräck, våld och svek. Efter landningen i på Kastrup tillstöter modern, som Lisa har ett ansträngt förhållande till, och brodern Ivan som också är soldat i Afghanistan.

Det är ett grymt familjedrama som spelas upp för läsaren. Föräldrarna beskyller varandra för att vara sjuka i huvudet (och det visar sig att båda har rätt), det saknas för det mesta pengar och fadern låter i frustration piskan vina över de fyra barnen. Maktspelet är både brutalt och subtilt. Riebnitzsky vet hur man skriver för att nå fram med det hon har på hjärtat.

Gudskelov beskriver hon också ljuspunkter, annars hade boken kantrat. Barnen sammanhållning ger dem emellanåt lyckliga stunder och efterhand kan man skymta en spirande förälskelse som ger huvudpersonen ett litet skimmer.

ELISABETH CARLSSON