TWIST

Oct 26th, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till TwistAv Klas Östergren
Natur och Kultur, 2014
ISBN 978-91-27-140110, 383 sidor

Klas Östergren låter sina huvudfigurer, mångordigt och detaljerat om inredningar, dofter, ljus och möbler, berätta om hur Sverige förvandlats från välfärdssamhälle till marknadsplats där oheliga allianser numera är legio. Den genomgående namnlöse huvudfiguren, berättaren, träffar gamla vänner som inte längre är vad de varit och numera knappast är vad de ger sken av att vara.

Långt in i berättelsen får man veta varför boken heter Twist. ”Twist var som ingen annan dans. Den saknade steg, man vred och bände på kroppen som masken kringlar kring en krok och när låten var slut var man genomsvettig och utpumpad utan att ha kommit ur fläcken.”

Berättaren är författare. Han åker till Karlskrona för att hitta underlag till en biografi över teaterdirektören och skådespelaren Johan Peter Lewenhagen.  Denne verklige person levde på 1800-talet i sus, dus och skandaler och berättarens mor har hävdat att de är släkt. I denna blekingska stad träffar han ett par gamla kamrater från 60-talet, Nina som nu bor i en superduperlägenhet och har tjänat multum på utförsäljningen av välfärden, och Tommy som på den tiden de kände varandra var oerhört radikal och inte kunde tala om annat än politik. Nu har radikaliteten bytts mot rikedom som kommer från kontakter med kriminella kretsar och inte minst ryska gas- och oljeoligarker. En sådan kontakt dyker upp och nu står det klart att den kvinna som begravs i inledningen har haft förhållanden med snart sagt alla manliga personer i berättelsen – och de har alla olika namn på henne: Anna, Ami, Annie och Anne-Mari.

Klas ÖstergrenDet som ger rikedom åt de få kommer från olika håll. På den gamla socialdemokratins tid berikades folk i byggbranschen när Stockholm city revs och byggdes upp, på senare tid är det affärer med arabvärlden eller ryska gasledningar i Östersjön som ger läckra inkomster för de personer som i skilda tider alltid tycks korsa varandras spår i en tillvaro fylld av tidsmarkörer.

Sverige, ja världen, fungerar både i stort och smått tack vare skumraskaffärer och förräderier. Kanske också lite teater där kvinnan med alla namnen har en ledande roll.

Östergren, denne man som kallats både lysande stilist och gentleman, har åstadkommit en raffinerad intrig där trådarna löper som spindelväv mellan personer och tidsplan och ger oss en berättelse som både kan läsas som en thriller och en kriminalroman lika mycket som en beskrivande inlaga i ett modemagasin. Eller en poptidning som skriver om Twist and shout i Beatles tappning.

E. COLLIN