Jun 14th, 2016 | By | Category: Artikel, Recension

Omslag till Tvinga migAv Lee Child
Make Me, 2015
Översatt av Leif Jacobsen
Massolit Förlag, 2016
ISBN 978-91-7679-054-0, 413 sidor

Tvinga mig är den tjugonde boken i Lee Childs serie om Jack Reacher, en av de bokhjältar som haft störst bärkraft de senaste åren. Här anländer han till den lilla hålan Mother’s Rest i mellanvästern. Reacher vill veta varför staden, eller snarare byn, heter som den gör men ingen tycks vilja berätta. Han blir vän med kvinnan Chang som är av kinesiskt ursprung men dessutom visar sig ha ett förflutet inom FBI och nu arbetar som privatdetektiv. Nu söker hon efter sin försvunne kollega Keever, som hon vet mycket lite om. Reacher bestämmer sig för att hjälpa till. I Keevers motellrum hittar de ett telefonnummer till en journaliste som hanterar konspirationsteoretiker och när de besöker den försvunnes hem finner de att det är plundrat. I staden hotas de av fientliga bofasta. Det hade förstås varit enkelt för Reacher att backa undan och ge sig av, men han har ju en regel: Om du vill att jag ska lägga av måste du tvinga mig!

Lee ChildEfter många turer kommer man fram till att Mother’s Rest är ett centrum för dödshjälp med egen hemsida i de dolda delarna av Internet och ”the plot thickens” när man hittar Keever död och begraven i en svinstia.

Som alltid skriver Child spännande och med förtjusande tuffa repliker som lättar upp när man har som svårast att andas. Han följer sitt tuffa koncept i en genre där repetition är lika säkert som islams fem grundpelare. Reachers inställning är att ta alla nya utmaningar personligt, vilket är både hans styrka och svaghet. Han reser med lätt bagage men varifrån han kommer vet ingen. I hans värld är inga tankar förbjudna och det hör till att många dör men tillvaron är inte det bittersta bättre när boken slutar än när den började.

Lee Child bor numera I New York men föddes i engelska Coventry 1954. Hans romaner om actionhjälten Jack Reacher når alltid topplistorna i England och USA. Totalt lär serien ha sålt i över 90 miljoner exemplar.

KARL HJELM