Sep 15th, 2018 | By | Category: 2018-08 sep, Recension

Omslag till Två sorters sanningAv Michael Connelly
Two kinds of truth, 2017
Översatt av Patrik Hammarsten
Norstedts, 2018
ISBN 978-91-1-308382-7, 358 sidor

Två sorters sanning är Michael Connellys tjugoandra bok om kommissarie Harry Bosch som här extraknäcker som utredare av kalla fall i San Fernando och hamnar i en utredning där innehavarna, en far och hans son, blivit mördade något som i sin tur leder till uppdagandet av en cynisk kartell som bland annat sysslar med förfalskade recept på narkotikaklassade läkemedel. För att avslöja och lagföra ligan måste den infiltreras, ett livsfarligt uppdrag som Bosch åtar sig.

I samma veva kommer några av hans gamla kolleger från Los Angelespolisen på besök med ett besked som kan förändra Harrys framtid i grunden. En dödsdömd mördare, som lyckats hålla sig vid liv i trettio år och hela tiden bedyrat sin oskuld, har lyckats få resning genom att påstå att rättegången manipulerats och att de bevis som lagts fram mot honom var planterade av Bosch och en polis som nu är död. I sin nöd går han till sin halvbror som är en advokat med hög status.

Michael ConnellyDe två historierna berättas parallellt och på det spännande och välskrivna sätt som är Connellys signum. Bosch är som vanligt kärv och insiktsfull, polisarbetet är gediget beskrivet och skildringen av Los Angeles-trakten som lyckospegel och droghelvete ger extra krydda åt anrättningen. En turist som kommer till området skulle kunna använda Conellys romaner som guidebok. Fast bör kanske låta bli att söka sig till de farligare, lika givande beskrivna, ställena där knarket florerar. Just droger och hur de via en raffinerad kedja når sina avnämare får en detaljerad granskning

Det är märkligt att en författare klarar av att hålla en så hög standard på sina romaner under så många år. Debuten Svart eko från 1992 var en brutalt tuff roman om bankrånare erhöll Edgar Award för bästa deckardebut samma år. Sedan har priserna rullat in: Anthony Award för bästa deckare (Poeten) 1997, Anthony Award för bästa deckare (Blodspår) 1999. Macavity Award för bästa deckare (Blodspår) 1999, Nero Wolfe Awards 1997, Maltese Falcon (Japanskt litterärt pris) och .38 Caliber (franskt litterärt pris).

Michael Connelly är värt varenda pris han fått och alla de han troligen kommer att få.

GUGGE HEDLUND