Nov 12th, 2019 | By | Category: 2019-11 nov, Recension

Omslag till Två sanningar och en lögnAv Riley Sager (pseud)
The Last Time I Lied, 2018
Översättare Elisabet Fredholm
Modernista, 2019
ISBN: 978-91-7781-505-1, 382 sidor

Riley Sager är en pseudonym vars debut De sista flickorna hyllades av en unison kritikerkår. Två sanningar och en lögn är en fristående thriller som kom ut 2018 och nu finns i svensk översättning.

Två sanningar och en lögn får närmast beskrivas som en psykologisk thriller. För femton år sedan var Emma Davis på sommarläger i Camp Nightingale. Hon och hennes tre rumskamrater lekte ofta leken med samma namn som boktiteln. En natt i den lilla stugan såg Emma såg sina vänner smyga ut i mörkret. De återfanns aldrig och hon var därmed den sista som såg dem.

Femton år senare är Emma en konstnär i New York. Det traumatiska försvinnandet har påverkat henne djupt, och i alla hennes tavlor har hon målat svarta löv och ärrade träd som täcker spöklika figurer som liknar de tre flickorna som försvann. När ägarinnan av Camp Nightingale, Franscesca Harris-White, ser Emmas tavlor på en utställning ber hon henne att återvända till lägret, denna gång som bildlärare. Franscesca vill öppna lägret som varit stängt sedan flickorna försvann. Emma tackar ja och ser en möjlighet att få veta mer om vad som hänt hennes tre vänner. Hon återvänder till lägret och bor i samma stuga som hon och hennes vänner hade femton år tidigare. Emma börjar hitta ledtrådar som antyder mörka hemligheter kring Camp Nightingale. Ju närmare sanningen hon kommer, desto närmare kommer hon också döden.

Riley Sager vet hur man bygger upp en obehaglig stämning av misstro, misstankar och oförklarliga händelser. Men han når ändå inte ända fram. Halva boken ägnas åt att skapa stämning utan att något egentligen händer. Läsaren börjar istället fungera över logiken i dramats uppbyggnad. Emma spelade en viktig roll efter försvinnandet som gjorde att Franscesca Harris-White förlorade stora delar av sin förmögenhet och tvingades stänga Camp Nightingale. Emma anklagade även en av Francescas söner för det som hände. Varför skulle då familjen vilja ha tillbaka henne femton år senare? Och varför skulle hon vilja återvända till exakt samma miljö som förstört så mycket av hennes liv?

Det finns också scener som snarare leder tankarna till 1970- och 1980-tal och inte till 2000-talets tonåringar. Riley Sagers personer skissas ytligt och några av de viktigaste aktörerna beskrivs knappast alls. Läsaren kastas snabbt mellan nutid och femton år tidigare, och ibland blir det förvirrande. Handlingen tar sig och den andra halvan innehåller mycket action. Upplösningen är spännande och oväntad.

Riley Sager

Riley Sager. Foto Michael Livio