TRUE DETECTIVE

Mar 19th, 2014 | By | Category: 2014-03 mars, Recension

True detectiveTV-serie från HBO  (8 avsnitt om 60 minuter)
Skapare: Nic Pizzolatto
Skådespelare: Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Alexandra Daddario mfl

En prostituerad kvinna hittas mördad i delstaten Louisiana, i den amerikanska södern. Kroppen är arrangerad likt ett experimentellt konstverk. Naken mitt i ett majsfält, märkt och med hjorthorn på huvudet. Detta fynd blir början på en sjutton år lång jakt efter en seriemördare av det otäckare slaget.

Amerikanska deckare på svensk teve finns det gott om men True Detective sticker ut ur mängden på ett positivt sätt. Det är inte intrigen i sig som är särkilt märkvärdig. Nersupna poliser med mördade prostituerade har vi hört talas om förr. Nej, det är en kombination av de båda huvudpersonerna Martin Hart (Woody Harrelson) och Rust Cohole (Matthew McConaughey) och de märkliga miljöerna som gör att serien lyfter högt.

Stundom småkorkade kriminalpolisen Martin Hart har svårt för att hålla sig trogen och nykter samtidigt som en explosiv ilska gör honom oberäknelig. En nyckfullhet som leder honom förbi de gränser som en normal tevedeckare följer. Hans kollega Rusty Cohle sörjer sin dotter, super, röker, bor i en lägenhet utan möbler och citerar österländska filosofer. En rättshaverist som följer sina egna regler. Dessutom bär han omkring på ett stort noteringshäfte vilket gör att han kallas skattmasen av sina kollegor.

Miljön kring Mississippifloden, staden Lafayette, den tryckande värmen, hägrar och träsk. Floddeltan, trashiga hus med hönsnät,  turnerande religiösa sällskap, horor i trailerparker. En stat som helt övergivits av centralmakten i Washington efter stormar och översvämningar ger en obehaglig känsla som biter sig tag i kroppen på en. De båda polisernas samspel och deras dialoger när de glider genom ett öde marsklandskap. De fantastiska skådespeleriet, bilderna och seriemusiken glömmer man inte heller.

Den bakvända berättartekniken, där olika tider blandas friskt med varandra ökar på spänningen och de åtta avsnitten flyger förbi som en utandning och avslutas i en grand final som heter duga. True Detective påminner om en god blandning mellan Red Riding-filmerna, Winter’s Bone och filmen Deliverance. Nu påstås det att Nic Pizzolatto skriver för en ny säsong. Det ser vi redan fram emot.

MARTIN PALMQVIST

Taggar: ,