TROLLKARLENS FÖRSTA REGEL Sanningens svärd, del 2

Jan 12th, 2008 | By | Category: 2000-2, Recension

Av Terry Goodkind
Wizard’s First Rule, 1994, senare delen
Översättning av Anders Bellis
B Wahlströms 2000

Bland de storsäljande amerikanska fantasyserierna är Sanningens svärd (The Sword of Truth) ovanlig på så sätt att delarna kan läsas fristående från varandra. Man får då läsa böckerna parvis på svenska, eftersom originalen delas upp i två volymer. Det här är följaktligen en halv roman, fortsättningen på Sökaren som kom på svenska hösten 1999.
Terry Goodkind fortsätter ofta och gärna sina figurer i komplicerade moraliska dilemman, där alla valmöjligheter verkar lika hemska. Han älskar också att plåga huvudpersonerna svårt – i den här delen förekommer ett antal närgånget skildrade tortyrscener. Under de värsta omständigheterna visar en stor människa sina bästa egenskaper, är Goodkinds tes. Och trollkarlens första regel lyder: ”människor är dumma, de tror det de vill tro”. Dessa drag innebär att den sens moral man kan utläsa har diskutabel slagsida; målet är allt och alla medel tycks vara tillåtna.
Grundhandlingen är den vanliga, de goda måste hindra de onda från att vinna världsherravälde. Men vid sidan av mina invändningar ovan tycker jag att Goodkind är en intensiv berättare, som laddar sin historia med spänning och lidelse. Vidare passar han de fantasyläsare som gillar när det förekommer mycket magi, för nästan samliga centralfigurer har magiska krafter och tar dem i bruk titt som tätt. På plussidan alltså: spännande, magiskt, mörkt. På minussidan: komplett humorfritt, med en svag anstrykning av övermänniskoideal.

ANNIKA JOHANSSON