TROLLERI som konst och kultur

Oct 9th, 2016 | By | Category: 2016-10 okt, Recension

Omslag till TrolleriAv Per Eklund
Carlssons förlag, 2016
ISBN 978-91-7331-771-9, 475 sidor

Per Eklund är lärare, författare och trollerikonstnär (han föredrar detta ord i stället för trollkonstnär), bosatt i Uppsala. Som författare har han skrivit läromedel för grundskolans senare del, gymnasiet och vuxenutbildning. Som trollerikonstnär har han vunnit SM i Close-up-trolleri, varit coach för Svenska Landslaget i Magi, suttit som president för Svensk Magisk Cirkel och är nu ständig sekreterare i Svenska Magiska Akademien. Nu har han skrivit en omfattande bok om magikonstens historia och betydelse för underhållningskulturen.

Per EklundI arton kapitel och med källhänvisningar, litteraturlista och person- och sakregister berättar han trollerikonstens historia och utveckling och om de trick som långt borta i forntiden fick folk att häpna inför det oförklarliga. Trolleri har inte alltid setts för vad det är, nämligen spännande underhållning. Religioner av olika slag har sett det som ett djävulens påfund och trollerikonstnärerna förbundna med denna potentat.

Vi får veta en hel del om artister och deras konster. Den förste trollkarlen i Sverige hette Hans Gycklare men här finns också biografiska avsnitt om många liknande konstnärer i både Sverige och utlandet, några välbekanta namn och andra helt nya (fast gamla) bekantskaper. Vissa gamla trick förklaras, men endast sådana som redan är allmänt kända. Det finns nämligen en regel inom skrået att aldrig avslöja hur en trollerikonst går till. Därför blev det ett väldigt väsen bland utövarna när ”Tobbe Trollkarl” Blom 2008 i TV avslöjat ett klassiskt trolleritrick.

Det är troligen ingen sinekur att bli scenartist inom gebitet. En trollerikonstnär måste lägga ner mycket arbete både på trick, attribut och presentation innan det är dags att visa tricken inför publik.

Det är en välskriven och gediget researchad text. Boken innehåller dessutom en hel mängd intressanta bilder.

KARL HJELM