TROHETSEDEN

Aug 1st, 2021 | By | Category: 2021-08 aug, Recension

Omslag till TrohetsedenAv Anton Berg
Bookmark förlag, 2021
ISBN 978-91-89298-06-4, inbunden, 475 sidor

Anton Berg är författare, journalist och radioproducent. Han har prisbelönats för sina reportage i bland annat P3 Dokumentär och är en av skaparna bakom podcasten Spår, som bidrog till att Kai Linna friades efter 13 år i fängelse. Trohetseden är uppföljaren debutromanen De Aderton (2018) som har sålts till ett flertal länder.

Trohetseden tar vid där debuten slutar. I den hade radiojournalisten Axel Sköld upptäckt att ett sällskap grundat på 1700-talet fortfarande var aktivt och ansvarigt för flera dödsfall. Handlingen börjar med en rafflande kupp mot Nationalmuseum där en stor målning av Rembrandt stjäls och snart därefter sker ett bombdåd i centrala Stockholm. Efter en del turer hamnar målningen hos Axel som med konsthistorikern Vilhelm Skraks hjälp försöker hitta ledtrådar i tavlan som kan hjälpa dem i sökandet efter svaren på vissa frågor. Samtidigt har Stina Fors, vän och kollega till Axel, dragits in i en vårdnadstvist, och drivkrafterna bakom vårdnadstvisten vill förhindra att Stina avslöjar hemligheter som de vill ska förbli dolda. När allt detta händer har Sverige fått en ny statsminister, miljöpartisten Lova Magnusson, en barndomskamrat till Axel. Hon verkar kompromisslös utåt men påverkas av mäktiga män som styr henne bakom kulisserna.

Anton Berg har skrivit en riktigt intressant konspirationshistoria, som rymmer spänning, mystik och sökandet efter ledtrådar som i vissa avseenden påminner om intrigerna i Dan Browns böcker. Starten blir, efter den inledande rififikuppen mot Nationalmuseum, dock något trögläst eftersom läsaren förväntas känna till vad som hände i De Aderton. Jag hade inte läst den och hade uppskattat tydligare referat av skeenden där som är nödvändiga för att ge bakgrund till den aktuella skildringen. Anton Berg låter flera historier löpa parallellt tills de slutligen vävs ihop. Författarens beskrivning av sällskapet De Aderton och dess utveckling, från att bekämpa dåtidens enmansvälde till att idag mest förhindra en utveckling som motverkar ledamöternas egen makt och rikedom, känns trovärdig. Trohetseden är en spännande bok som tidvis är svår att lägga ifrån sig.

Anton Berg

Anton Berg. Foto Victor Fremling