Apr 20th, 2022 | By | Category: 2022-04 apr, Recension

ISBN 9789189413603, 1 tim 51 min

Del 3:
Omslag till Fara med osanningFara med osanning
Bookea, ljudbok, 2022, svenska
Uppläsare Sebastian Karlsson
ISBN 9789189492165, 6 tim 3 min

Del 1: Eva Ulleruds trilogi marknadsförs som mysdeckare och finns hittills enbart som ljudböcker. Författaren är duktig på att beskriva detaljer, allt från den knarrade trappan till trädens blomning och doft och den mysiga småstaden med dess invånare. Pensionärsparet Lillemor och Torsten Stenlund reser till den lilla engelska staden ”Edenbridge”, där deras vuxne son Fredrik bor i den här första delen. Han jobbar i kaffebranschen med att göra produktionen mer effektiv. Föräldrar tror att de kommit till en lugn och idyllisk plats och ser fram emot god mat, goda drycker och brittisk atmosfär, men ett mord skakar om stadens invånare. Lillemor visar sig ha näsa för mysterier och börjar nysta i de små skeendena. Torsten, som vurmar mer för god mat än mysterier, stöttar ändå sin hustru när hon kommer alltför nära sanningen och riskerar att bränna sig.

Gamla synder jämförs av förlaget med pusseldeckarna och Miss Marples trivsamma mysterielösande. Visst är det mysigt här och visst finns det även här ett växande persongalleri, men det tar nog någon mer bok innan jämförelsen i övrigt blir korrekt.

Just med tanke på antalet personer i ljudboken är det synd att inte en e-bok ingår i samma utgivning. Det är alltid fint att kunna växla till e-bok och bläddra tillbaka, läsa hur personer och gatunamn etc stavas. Eller om jag förlorar koncentrationen på grund av bullrig omgivning, som det kan bli när en åker tåg eller buss.

Del 2: Likbilsmysteriet är den mest morbida ljudboken i trilogin. Inte för att den går att mäta sig med Keplers bestialiska böcker, men för att vara en bok om den mysiga deckarlösaren Lillemor Stenlund blir det skarpt läge mer än en gång, nu i svensk miljö. Faktiskt är det bra att känna till att det finns en del 3, för annars skulle jag ha trott att Fru Stenlund var på väg att dödas och tas bort från serien. Det piggar också upp i mysiga kortdeckare som den här, att mysigheten understundom får slagsida.

Del 3: Fara med osanning börjar faktiskt mycket blodigt i prologen. Vi möter Lillemor Stenlund och hennes man Torsten, många år efter prologens händelse. Paret bor i ”Bäckeboda”, men nu träffar vi dem hos sonen Fredrik och hans hustru Maja och lilla Signe som ska döpas. Det blir ett dop och dopkalas där mystiska saker händer. Lillemor blir av med sina guldringar och på kyrkogården möter hon lilla Alva som besöker sin mamma Camillas grav. Camilla har blivit mördad, ett mord som beror på sådant som hänt många år tidigare, visar det sig när Lillemor börjar nysta i mordet.

Eva UllerudDen här tredje delen i Lillemor Stenlund-serien innehåller färre ingående beskrivningar av detaljer och mer händelser och tankar om dessa, vilket jag tycker känns bra. Uppläsaren Sebastian Karlsson var aningen för mycket ”på” i första delen, trots att lyssnaren ju själv kan reglera lästakten. Men redan i de andra delen hittade uppläsaren sin egen rytm.

Trilogin är mycket trevlig, särskilt om du tycker om pusseldeckare och lite kortare berättelser. Med alla ingående detaljer som trots allt finns i de här kortdeckarna skulle det inte förvåna mig om trilogin blir film. Det gäller bara att hitta skådespelare som matchar böckernas karaktärer och inte efterliknar någon av de problemlösare som redan finns i de många andra serier om brott som finns hos olika filmdistributörer.

CATARINA BERGGRÉN