TRETTIOTRE TÄNDER

Dec 12th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Trettiotre tänderAv Colin Cotterill
Thirty-Three Teeth 2005
Översatt av Helena Prytz
Bra Böcker pocket 2010

Laos 1979. Efter årtionden av krig, mestadels gerillataktik, styrs det ostasiatiska landet av kommunisterna. Doktor Siri Paiboum är en av få läkare som stannat kvar efter det röda övertagandet och han har aningen motvilligt, nästan resignerat, blivit statscoroner i Vientiane. Att han inte är helt renlärig enligt de nya makthavarna förstår man: han brukar äta middag med den avsatte kungen.

Colin CotterillDen i Thailand bosatte Colin Cotterill har efter fjolårets Den motvillige kommunisten kommit med två romaner, Discodans för de hädangångna (som anmälts på annan plats i Dast) och Trettiotre tänder.

Allt är skrivet med humor och tidvis är historien riktigt satirisk. Doktor Siri är sympatiskt skildrad och det går att hålla med dem som jämför författaren med kollegan Alexander McCall Smith. Båda rör sig i länder där brådskan inte är över hövan stor. Det går givetvis att störa sig på mångfalden av övernaturliga inslag – en kommunistledare skickas till exempel till en del av landet, där medicinmän är frekventa, för att ge andarna  ett ultimatum från statsledningen. Det är en lustig scen som en laotier förmodligen skulle ha ännu roligare åt än vi västerlänningar. Svenska läsare har kanske också svårt att förlika sig med att den gode doktorn härbärgerar en ande (alltså inte bara en själ) i sin kropp.

I staden hittas ett antal lik som verkar ha blivit bitna av en björn, troligen förrymd och ”deprimerad”. Poliserna försöker tillsammans med doktor Siri och han assistent syster Dtui lösa gåtan. De finner att det inte kan vara en björn, inte heller är Buddha den skyldige fast han sägs ha haft titelns antal tänder. Sidospåren är ganska många och med dem lyckas Cotterill beskriva latotiskt liv på ett intressant och givande sätt.

Boken belönades 2006 med Dilys Award för bästa spänningsroman. Priset delas ut av Independent Mystery Booksellers Association och är döpt efter Dilys Winn, som var den första bokhandlare som specialiserade på ”mystery books”.