TRAUMA

May 21st, 2014 | By | Category: 2014-05 maj, Recension

Omslag till TraumaAv Ulla Bolinder
Förlaget Orda, 2014
ISBN 9789175539690, inb, 315 sidor

Ulla Bolinder är verkligen helt ensam om sina deckarkonstruktioner. Hon använder sig av olika dokument för att skapa en intrig. Det kan vara undersökningsprotokoll, förhör, tidningsartiklar, ja egentligen vad som helst. På det viset förs handlingen framåt och läsaren får en helt igenom realistisk upplevelse. Fiktionen göms bakom de olika officiella handlingarna.

I denna bok har hon utvecklat sin metod genom att ge de inblandade chansen att komma till tals på ett mer uttalat sätt än tidigare. Berättarjaget flyttas runt i persongalleriet, och ingen är för obetydlig för få uttala sig. Det gör att realismen ökar än mer. Det är många personer som får säga sitt, och jag tyckte mig till och med känna igen någon av dem (men det är kanske fel). Jag är rejält imponerad och inte så lite förtjust i hennes sätt att få boken både spännande och intressant.

Ulla BolinderEn tonårig flicka försvinner från en fest och hittas senare mördad. I trakten finns många sexuellt avvikande (som också får sina stycken i boken), och misstankarna riktas givetvis mot dem liksom mot den närmaste familjen. Med olika infallsvinklar får läsaren verkligen erfara att ingenting alltid är vad det synes vara. Fler sexualbrott inträffar och allt medan tiden går minskar chansen att få fast mördaren.

Ulla Bolinder förtjänar med sin berättarteknik mer uppmärksamhet och en mer framträdande roll bland deckarförfattarna. Hon skriver på sitt sätt och alltid om mycket angelägna ämnen. Detta är mer än bara underhållning.

NISSE SCHERMAN