Apr 19th, 2018 | By | Category: 2018-04 apr, Recension

Omslag till Träskkungens dotterAv Karen Dionne
The Marsh King’s  Daughter, 2017
Översatt av Ylva Mörk
NoNa Förlag, 2018
ISBN 978-91-88107-52-7, 312 sidor

Träskkungens dotter är en psykologisk thriller med en övertygande egen intrig fast den bygger på berättelsen Dykungens dotter av H. C. Andersen. Men det är en roman på både gott och ont.

Helena Pelletier får äntligen leva det liv hon tycker att hon förtjänar men make, två döttrar och en egen affärsverksamhet. Men hennes hemlighet är svår att bära och ett avslöjande skulle vara förödande. Som tonåring kidnappades hennes mor och förvarades i en enslig stuga utan el, värme och vatten i Michigans träskmarker. Helena föddes två år senare och hennes emellanåt brutale och knäppe far lärde henne fiska, jaga och spåra och hon älskade honom tills hon verkligen fick veta vilket monster han egentligen var och han hamnade i fängelse.

Karen DionneNu, tjugo år senare, har hon fortfarande inte berättat om detta för sin man. Hennes far, visar det sig, har dödat två fångvaktare och rymt ur fängelset. Han jagas i de träskmarker han känner bättre än någon annan men Helena vet att de inte har någon möjlighet att fånga honom – den överlevnadskonstnär som tidningarna döpt till Träskkungen. Inte utan hjälp av den som övats upp av honom, nämligen hans egen dotter.

Karen Dionne har verkligen lyckats att väva in det gamla sagomotivet i en modern spänningshistoria på ett autentiskt sätt. Hennes sätt att beskriva Helena, tösen som växte upp i fångenskap utan att vara medveten om det, är också väl fångad liksom hennes svårigheter att anpassa sig till civilisationen innan hon lärt sig bordsskick, att småprata och allt annat som är samhällets smörjmedel.

Men samtidigt har denna berättarstil en nackdel. De många tillbakablickarna och den noggranna naturskildringen tar fokus från det som gör en skarp thriller, nämligen tempo och spänning. Katt-och-råttaleken mellan far och dotter känns lite oäkta, som en förevändning för att få berätta om Helenas uppväxt. Hon lär sig visserligen äta med kniv och gaffel men känns på något sätt inte utvecklingsbar. Kanske för att författaren ägnat så mycket kraft åt det psykologiska spelet att själva spänningen blivit lidande.

Kanske får historien en annan vinkel när Träskkungens dotter blir film nästa år. Filmmakare brukar få stuns på spänningsmomenten och det lär redan vara bestämt att den svenska skådespelaren  Alicia Vikander ska spela huvudrollen.

ÅSA PETTERSSON

Författarens webbplats: http://www.karen-dionne.com/