TRASDOCKAN

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2007-1, Recension

Av Christine Falkenland
Wahlström & Widstrand 2006

En trasdocka symboliserar idag unga flickor som råkat illa ut. Trasdockan är dessutom namnet på en klassisk thrillerfilm med Robert Mitchum. Avser författaren kopplingar till båda begreppen? Falkenlands Trasdockan inleds med ett självmord, som polisen sen inser är ett mord. Och kvinnan är gravid. En sedvanlig upptakt på en kriminalroman. Boken är annars skriven som en psykologiserande roman av aktuellt snitt. Vad har författaren för avsikt med denna inledning?

Trasdockan ger mig veterligen inget svar på vem som är mördaren. Jag får heller inget egentligt grepp om kvinnans bakgrund. Är det en medveten önskan från författaren att läsaren ska stå som ett levande frågetecken efter genomläsning? Falkenland är inte bara en fin lyriker utan även en lyrisk prosaist. Språket är som vanligt hos Falkenland poetiskt men ordet fitta i ständigt olika tappningar ljuder mer som av en liten flicka som lärt sig ett fult ord och vill upprepa det i det evinnerliga. Minns Ekmans pitt pitt. Exempel: Fast fittan kippade säkert med sin fiskmun, som vanligt. Sy ihop fittan med björntråd för att inte frestas att lägga upp mig. Är detta en medveten önskan om att förvirra läsaren eller riktar den sig till unga snuskgubbar?

Är Trasdockan en roman med ett budskap, som jag i vart fall inte förstår? Att det är en djupt olycklig människa som gestaltas begriper var och en. Falkenland skriver. Om jag dör nu, dör två människor samtidigt. Det är inte dödslängtan, jag vet det. Det är förtvivlan. Det kanske vore en idé ändå, att gå till kuratorn? Eller är det en kommersiell produkt? Eller vill hon bara chockera?

Förlaget medverkar till förvirringen med sin baksidestext som ger sken av ett annat innehåll i boken än vad den erbjuder läsaren.

Kriminalromanläsare. Det här är inget för dig. Du som berörs av de psykologiserande romanerna som främst skrivs av kvinnor, köp boken. Visst, jag är medveten att dessa intressen inte behöver stå i motsatsförhållande till varandra.

LENNART HÖGMAN