TRANORNAS DANS

May 11th, 2015 | By | Category: 2015-05 maj, Recension

Omslag till Tranornas dansAv Eva-Lotta Sandberg
Dansmeditation Produktion Väst AB, 2015
ISBN 9789163775413, häftad, 342 sidor

Man ska inte ha fördomar. Efter att ha läst ganska många böcker utgivna på små udda förlag har jag ibland varit väldigt frågande om avsikten med böckerna. Jag var därför till en början lite avvaktande när jag skulle läsa en bok utgiven av ett förlag med namnet Dansmeditation Produktion Väst AB. Men jag behövde inte läsa länge för att förstå att både bok och författare är i allra högsta grad seriösa.

Ett brutalt mord sker på en drogfylld ungdomsfest i en av Göteborgs förorter. Det mesta tyder på att det är gängrelaterat. Man skulle nu kunna tänka sig att man som läsare får följa polisutredningens fortskridande i detalj och hur poliserna blir alltmer frustrerade. Allt det finns, men är satt i skymundan. Författaren väljer istället att via ett ganska stort antal olika huvudpersoner skildra orsaker, bevekelsegrunder och konsekvenser.

Eva-Lotta SandbergMan får följa dessa personer, de flesta kvinnor, i deras vardagliga liv – man får delta i deras liv, både i skeende och tankar. Boken har därför ingen egentlig huvudperson. Det blir snarare så att man själv väljer vilken karaktär man blir mest intresserad av och vill följa och fördjupa sig i. Själv fastnar jag mest för den unga flickan som får bevittna mordet. Hon som lever i en trasig familj med missbruk och brottslighet, ett i de flesta stycken hopplöst liv. Men även hennes socialsekreterare fångar mitt intresse. Hon vill göra sitt bästa för den unga tjejen, men brottas mot förordningar, konventioner, sina egna fördomar och inte minst mot flickans egen vilja.

Hela boken andas hopplöshet. De flesta personerna i boken har problem av mer eller mindre akut psykisk karaktär. Deras tillkortakommanden och kamp för ett bättre liv genomsyrar kapitel efter kapitel. Det tar mycket mer plats än själva kriminalgåtan som man som läsare snart ser som ointressant.

Författaren är mästerlig på att gestalta sina olika kvinnoöden, det finns en äkthetsstämpel på denna produkt. Även Göteborg är väl beskrivet, vilket ytterligare ökar autenticiteten. Eva-Lotta Sandberg beskriver ett samhälle av idag där det är svårt att leva upptill sina egna förväntningar, på sig själv och på sitt liv. Dessutom finns här inte så lite klassisk samhällskritik.

Författaren skriver i mycket långa stycken. Även om meningarna är lite kortare känns det som att läsa lite utan att hämta andan. Men spännande blir det – inte på grund av mordhistorien utan snarare för att man blir omåttligt intresserad av alla människoöden som författaren så väl beskriver.

NISSE SCHERMAN