TRANOR OCH KÖRSBÄRSTRÄD

Apr 5th, 2022 | By | Category: 2022-04 apr, Recension

Omslag till Tranor och körsbärsträdAv Stefan Reitersjö
Wildbergs, 2021
ISBN  9789198696905, 247 sidor

Som många andra vid förra sekelskiftet inspirerades Carl Larsson av japansk konst med dess känsla för skönhet i vardagen och dekorativa detaljer. Den känslan tog han med sig i bilderna av vardagslivet i Sundborn och de historiska tablåerna. Men någon tavla med japanska standardmotiv som tranor och körsbärsträd målade han nog aldrig.

Att just en sådan tavla dyker upp på en auktion i Stockholm är utgångspunkten för Stefan Reitersjös debut i deckarvärlden. Auktionen utlöser en serie händelser som drar till sig svenska och mexikanska gruvmagnater, nynazister och en guldkantad konst- och kulturelit på Östermalm. Bisarra och konstfärdigt arrangerade mord avlöser varandra när det visar sig att tavlan bara är en del av tritpyk med de båda andra tavlorna fortfarande undangömda någonstans.

Reitersjö har skrivit böcker förr, men då har det handlat om hundar i världshistorien och litteraturen. Det finns några fina hundporträtt i deckardebuten också, men mer i utkanten av berättelsen. Desto större utrymme för Reitersjös encyklopediska kunskaper om konst och historia som gör var och varannan replik till en miniessä. Särskilt huvudpersonen, konstkonsulten Francis Lasker som dras in i brottshistorien, har en folkbildande ambition som både berikar och tröttar ut läsaren.

För egen del hade jag också sett att Reitersjö dragit ned på de luxe-interiörerna i Francis Laskers vardagsliv och koncentrerat sig på historien om tavlan. Intrigen är lite stollig, med tanken på en finstämd triptyk av Carl Larsson som trigger för en högerextremistisk sekt, men kanske inte konstigare än mycket annat som världen ser ut. Reitersjö är i varje fall bra på att skildra förvecklingarna och att hantera vålds- och actionscenerna. Men han verkar inte lita på att det räcker. I stället ramar han in berättelsen med så mycket bladguld att det hela mest blir en feelgoodhistoria bland rika, vackra och lyckliga personer som aldrig tröttar på att glädjas åt hur rika, vackra och lyckliga de är.

Det hindrar inte att jag gärna möter Francis Lasker igen, men förhoppningsvis med lite mindre mingelbubbel och en stramare mordhistoria.

PÄR ALEXANDERSSON

Stefan Reitersjö