Jan 13th, 2014 | By | Category: 2014-01 jan, Recension

Omslag till TramezziniAv Gabriel Barylli
Butterbrot 1989
Översatt av Dorothea Liebel
Liebel Litteraturförlag 2013
ISBN 978-91-91980-3614-5, 190 sid

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här berättelsen. Den handlar om skild 33-årig arkitekt som reser till Venedig tillsammans med en ny kvinna som han är tydligt förälskad i och alltsammans utspelar sig under den första dagen i den italienska staden. Han förklarar för henne att hon, trots att han haft tidigare djupgående relationer, är den första han älskat. I både dialoger och monologer visar det sig att han tydligen är en riktig skitstövel. Ingenting är hans fel utan allt som gått snett beror på det politiska systemet, på uppfostran och könsrollerna. En massa självömkande gnäll, alltså. Jag undrar inte ett ögonblick över varför hans äktenskap och tidigare förhållanden havererat.

Gabriel BarylliAllt detta är beskrivet på ett språk som bör berömmas. Om det inte vore för den undertext som beskriver huvudpersonen Martin bäst skulle man kunna tro att det är en bok som handlar om kärlek – den som sägs övervinna allt.

Jag är samtidigt ganska säker på att det finns läsare som tolkar texten annorlunda än jag och uppfattar det, som förlagsreklamen hävdar, att Martin är en sanningssägande optimistisk människa med värme, humor och ironi.

Det finns de som gjort just det. Författaren Gabriel Barylli (född 1957) är författare, skådespelare, regissör och manusförfattare som sägs vara mycket känd och lovordad i Österrike och Tyskland där boken getts ut i flera upplagor och dessutom filmats med författaren i huvudrollen. Dessutom har denna smörgås (den tyska originaltiteln) satts upp på ett stort antal europeiska och amerikanska teatrar.

Så jag har säkert alldeles fel, men som envis cyniker vidhåller jag min ståndpunkt i alla fall.

KARL HJELM