Dec 3rd, 2012 | By | Category: 2012-11 nov, Recension

Omslag till TorsdagsänkornaAv Claudia Piñeiro
Las viudas de los jueves 2005
Översatt av Yvonne Blank
Leopard förlag 2012
ISBN 978-91-7343-380-8, 300 sid

Altos de la Cascada är ett exklusivt bostadsområde strax utanför Buenos Aires. Där bor en grupp familjer av övre medelklass. Villaområdet är inhägnat med vakter vid grindar, där alla som passerar kontrolleras vid in- och utfart. Utifrån sett kan man tro att de lever ett bekymmerslöst liv. Männen arbetar och gör affärer och spelar tennis på lediga stunder. En handfull familjer umgås frekvent och varje torsdag träffas männen på herrmiddag hos varandra. Kvinnorna umgås för sig och sysselsätter sig med drinkar, skvaller och välgörenhetstillställningar. En del familjer har barn men de är högst marginaliserade. Vad som inte får komma ut är att inom det fina, välordnade området förekommer både misshandel, förtryck och alkoholproblem.

Så här beskriver författaren Claudia Piñeiro några människors tillvaro i Argentina strax före kollapsen i början av 2000-talet. Ett samhälle som faller samman inifrån. Romanen Torsdagsänkorna skildrar hur några familjer som tidigare levt ett behagligt liv plötsligt får ekonomin raserad och måste lämna sina hem i la Cascada.

Den som mest berättar i boken är Virginia, en av få kvinnor som har ett arbete utanför hemmet. Hon är en självlärd mäklare som helst håller sig utanför det intima umgänget i la Cascada. En fredag hittas Tano, värden för torsdagens herrmiddag, och två av gästerna döda på botten av hans pool. Viginias man, Ronie, håller på att förlora sin anställning och känner sig inte på humör för att festa med kamraterna. Han lämnar därför herrmiddagen tidigt på kvällen trots de andras gliringar.Vad hände vid poolen? Vet Ronie någonting som kan förklara varför de tre männen är döda?

Det är uppfriskande att läsa en roman från den sydamerikanska kontinenten. Piñeiro har skrivit en spänningsroman, som filmatiserats, om en turbulent tid i Argentina. Personerna som tecknas är var och en sin egen typ och man kan förstå att författaren är en närgången iakttagare. Invånarna i villaområdet måste konsumera för att hålla skenet uppe, även om allt runtom faller samman.

MONICA LINDSTRÖM

Claudia Piñeiro

Claudia Piñeiro. Foto B Cannarsa Opale