TOMORROW NEVER DIES

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-2, Recension

By Raymond Benson
Boulevard Book, 1997

Snabba är de, bokförlagen. Här kom redan, lagom till premiären på den nya Bond-filmen med samma namn, bokversionen av Raymond Benson efter filmmanuset av Bruce Feirstein.

Själva idén till detta senaste äventyr med JB är inte alls dålig. En ytterst slemmig och äregirig ”Blofeld-typ” vid namn Elliot Carver har etablerat sig som tidningskung genom diverse manipulationer, men vill inte nöja sig med detta. Han vill bli herre över hela jorden och han vill styra världshändelserna. Han älskar faktiskt krig över allt på detta klot och här gör han allt för att få Kina nu börja krig mot Good Old England. Två agenter, en från vardera landet, James Bond för England och Wai Lin för Kina, aktiveras för att stoppa Carver.

I ett brev skriver Raymond Benson: ”I hope you like my book. It is in fact better than the movie – I added a lot more stuff in it!”

My God! He did! I vissa kapitel är det action så det sprakar om det. Naturligtvis är det helt otroliga scener läsaren får ta del av och inte ens Schwarzenegger eller Stallone skulle klara av hälften. Men Brosnan i James Bonds skepnad gör det tillsammans med Wai Lin, som är en kampsportspecialist av rang – och dessutom vacker som en österländsk solnedgång. Vad får inte var Bond vara med om, så säg?  Personligen kan jag dock inte se Brosnan framför mig när jag läser. För mig finns det bara en Bond, och det är Sean Connery, som ju också vann NBS:s omröstning nyligen.

IWAN MORELIUS