TIRO Av Stewe Claeson

Jan 24th, 2008 | By | Category: 2007-4, Recension

Norstedts 2007
Marcus Tullius Tiro blev nästan hundra år. Troligtvis född i Ciceros hushåll som slav. Han växte upp med Cicero och blev en av hans mest förtrogna. Till sist oumbärlig för Cicero som vän, sekreterare och till viss del medförfattare till litterära verk. Han blev så småningom frigiven och efter Ciceros död ansvarig för dennes litterära kvarlåtenskap. Vi kan tacka Tiro för att Ciceros stora brevsamling är bevarad. Han skrev även den första biografin över Cicero.

Romanen utspelas under ett dygn i Ciceros gamla villa vid Neapelbukten. Tiro är i slutet av sin levnad. Han är oftast trött men plötsligt bryts stillheten av informationen om att ett mord begåtts. (Här kunde man tro att även Stewe Claeson börjat ägna sig åt att skriva kriminalromaner, men icke.) Barberarens hustru, vars herrbesök det sladdras om, har två döda män hos sig, och barberaren är misstänkt. Det visar sig att herrbesöken är påtvingade. Och att barberaren handlat i desperation och av omsorg om sin kvinna.

Tiro måste utmäta ett straff. Han står inför ett moraliskt dilemma, som sätter hela hans fantasi och medkänsla på prov. I sina monologer hemfaller han åt att tänka hur Cicero skulle ha agerat. Stewe Claeson låter Tiro föra sina resonemang med Cicero som klangbotten. Vad är juridiskt rätt? Vad är moraliskt korrekt? Går dessa begrepp att sammansmälta? Hur skall Tiro finna en lösning på sitt eget moraliska dilemma?

Vi förflyttas till romarriket genom Stewe Clasesons text och berättarförmåga. Han ser till att det både doftar och andas den tiden. Och för en gammal latinare är det både en behaglig och otäck färd in i brutalitetens värld. Behaglig för Claesons resonemang om de eviga frågorna och otäck genom den yttre hänsynslösheten som inte ändrats till vår tid, om nu någon trodde det.

Tiro är en roman som ska läsas sakta, eftertänksamt. En roman om en man som lärt så mycket av en ännu större människa.

LENNART HÖGMAN