Apr 29th, 2011 | By | Category: 2011-4 april, Recension

Omslag till Till varje prisAv David Baldacci
True blue 2009
Översättning Ulf Gyllenhaak
Bra böcker, 2011
ISBN 978-91-7002-863-2, inb, 475 sid.

Baldacci är en ny bekantskap för mig. Ett känt författarnamn inom en genre av deckare som jag normalt tycker om innebar att det var med en viss förväntan jag började läsa. Historien är vävd kring en avskedad kvinnlig polis, Mason Perry (!), som oskyldigt har avtjänat ett fängelsestraff för bl a rån som hon av oklar anledning blivit dömd för på förfalskade bevis. Mason.

David BaldacciIntrigen bygger på uppfattningen att om bara Mason, ”Mace”, klarar upp ett uppmärksammat mordfall på en advokat i staden så ska hon säkert få bli polis igen. Hon har hjälp av sin syster, som är polischef i Washington, och en av den mördade advokatens kollegor, Roy Kingman. Det visar sig att trådarna kring mordet på advokatbyrån leder högt upp i den politiska makten i Washington.

Det är mycket action och tuff jargong. Där slutar väl det positiva. Personerna i boken uppför sig som riktigt dåliga schablonfigurer. Är man dum så är man bara dum. Dialogen mellan personerna i boken är krystad, man häpnar över hur korkat personerna agerar, ”Hjältinnan”, Mace Perry, som författaren har gett alla egenskaper han uppenbart beundrar, är för läsaren efter en stund så osympatisk att man hoppas att något av de mordförsök hon utsätts för ska lyckas. Advokaten Roy Kingman är skildrat på ett fullständigt orealistiskt sätt, liksom de personer som mot slutet visar sig vara skurkarna. Så dags har man dessvärre sedan länge tappat intresset.

Deckarlitteraturen flödar idag av bra författare. Slösa inte tid på att läsa den här boken av Baldacci.

LEIF ERICKSSON