TILL MITT FÖRSVAR – Om advokat Sargon de Basso

Jul 3rd, 2020 | By | Category: 2020-07 juli, Recension

Omslag till Till mitt försvarAv Peter Johansson
Ordfront förlag, 2020
ISBN 978-91-7775-086-4, 294 sidor

Peter Johansson är journalist sedan trettio år och har bland annat varit chefredaktör för flera tidningar. Med boken Till mitt försvar – Om advokat Sargon de Basso gör han debut som författare.

Sargon de Basso arbetar som försvarsadvokat i Stockholm och företräder personer som hamnat i klammer med rättvisan. Det handlar främst om kriminella men även så kallade kändisar och vanliga personer. De Basso har berättat om sitt liv och sin karriär för Peter Johansson som i boken ger röst åt honom.

I vanliga fall är jag inte särskilt förtjust i biografier men efter att ha läst boken är jag beredd att ändra uppfattning. Peter Johansson har skrivit en lysande biografi om en spännande och modig person som inte räds att tycka tvärtemot majoriteten. Boken skildrar de Bassos bakgrund, en andra generationens assyrier som blir advokat och kändis. Läsaren tas med på en spännande resa i rättssalar och häkten och får en god inblick i det tuffa arbete som de Basso ägnar sig åt. Sargon De Basso berättar om sina år på Althins advokatbyrå innan han öppnade eget och om en lång rad uppmärksammade rättsfall, om varför han anser att Sverige bör avkriminalisera allt eget bruk av narkotika och om varför han arbetar gratis i tidskrävande förtalsmål mot stora mediebolag.

Hans resonemang och funderingar är intressanta och inger respekt, t.ex. kring karriärvalet, slitet och valet av klienter. Författaren har fångat de Bassos karaktär och det känns som om de Basso talar direkt till läsaren. Han ger svar på frågor som många läsare redan tidigare ställt sig, t.ex. hur kan en försvarsadvokat företräda någon vars åsikter eller brott är avskyvärda? För de Basso är svaret kraven på rättssäkerhet för alla, oavsett hur mycket samhället föraktar personen, för utan rättssäkerhet har finns ingen demokrati att tala om.

Peter Johansson väcker verkligen läsarens intresse för biografins huvudperson och han är själv att gratulera till en bra debut som författare.

Peter Johansson och Sargon De Basso

Peter Johansson och Sargon De Basso