TILL DESS DIN VREDE UPPHÖR

Sep 9th, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Till dess din vrede upphör

Av Åsa Larsson
Albert Bonniers 2008

Det är tydligt att det går mycket bra att blanda det övernaturliga med det exotiska – om man är en skicklig författare – och det ska erkännas att Åsa Larsson är.

Hennes intrig är lättbegriplig: Wilma Persson och Simon Kyrö dyker vintertid i Vittangijärvi efter ett flygplan som ska ligga där sedan andra världskriget. Någon vill inte att den hemlighet som finns i flygplansvraket ska komma fram, så när de båda dykarna tänker ta sig upp ur det murkna vattnet går det inte. Någon har lagt en dörr över vaken och dykarna drunknar.

Polisinspektör Anna-Marie Mella, mor till fem barn, får utredningsansvaret sedan kammaråklagare Rebecka Martinsson efter en uppenbarelse hör av sig till henne, och finner att hon fått ett dubbelmord på halsen. Det brutala mordet – alla mord är ju brutala – och dess fortsättning skildras på ett närmast dokumentärt sätt. Till det dokumentära hör att vissa personer beskrivs på ett lättvindigt sätt, men det glömmer man lätt eftersom man fängslas av Larssons beskrivningar av sin gamla hemstrakts natur.

Sen har vi det där som kommit inom svensk kriminallitteratur på sistone, nämligen att en död får komma till tals. Jag vet inte vad det beror på, men flera författare har använt sig av greppet på senare år. Antagligen är det så att likartade idéer från världens alla hörn mognar samtidigt hos flera författare. Det är möjligt att tanken är god – jag gillar den inte eftersom jag tycker att kriminalromaner bör innehålla vetenskapligt grundad logik. Hittills har inte vetenskapen lyckats belägga fenomenet ”ett liv efter döden”.

I övrigt håller sig Larsson inom genrens ramar. Hennes privatliv hålls nere till båtnad för hennes yrke. Hon gnetar på och förstår att allt inte är som det i början ser ut att vara.
Nutid och dåtid vävs samman, inte heller detta något nytt, men Larsson och den lappländska miljön ger det hela en dimension som ökar spänningen och döljer det förutsägbara. Dessutom är den mycket filmiskt skriven på ett språk som framhäver det författaren vill ha fram.

Ändå är jag inte riktigt nöjd. Vissa partier segar sig fram, som om Larsson haft ett behov att få ihop ”rätt antal” sidor. Och även om polisarbetet är väl beskrivet ligger hela tiden känslan av att författaren velat skriva något annat än en deckare. Något som accentueras av slutet som motvilligt antyder en fortsättning.

Åsa Larsson är född 1966 och uppvuxen i Kiruna. Numera är hon bosatt i Mariefred. Hon är utbildad jurist och debuterade 2003 med Solstorm som belönades med Svenska Deckarakademins pris för bästa debut. Uppföljaren Det blod som spillts blev Bästa Svenska Kriminalroman 2004. Böckerna har sålt mycket bra, bland annat till 15 länder. Våren  2006 lanserades de i USA. Filmen efter Solstorm spelas in 2007 i Kiruna.

BIRGITTA GENBERG

Åsa Larsson. Foto: Orlando G Boström

Åsa Larsson. Foto: Orlando G Boström